Energiayhtiö Savon Voiman Joensuun voimalan alueelle kaavaillaan vihreän vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantolaitosta. Laitoksen perustamismahdollisuuksista tekee esiselvitystä yhdessä Savon Voiman kanssa…
Helsingin seudulle vedyn tankkausasemia – rakentajina P2X Solutions ja Helen
Vety-yhtiö P2X Solutions kertoo rakentavansa vetytankkausaseman Järvenpäähän valtatie 4:n varteen. Asema on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2024.
”Järvenpään asema on merkittävä edistysaskel vetykäyttöisen liikenteen käynnistymiselle Suomessa, sillä se on ensimmäinen laatuaan Helsingin seudulla”, sanoo P2X Solutions Oy:n toimitusjohtaja Herkko Plit.
Energiavirasto on myöntänyt Järvenpään tankkausasemalle 790 000 euron tuen. Päätöstä edelsi viraston viime vuoden lopulla toteuttama kilpailutus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin rakentamiselle.
Plitin mukaan asema palvelee erityisesti Etelä-Suomen vilkasta raskasta liikennettä.
“Energiaviraston myöntämä tukiraha mahdollistaa aseman rakentamisen. Infrastruktuurin lisäksi julkista tukea tarvitaan myös vetykäyttöisille ajoneuvoille”, Plit jatkaa.
P2X:llä on rakenteilla vetytankkausasema myös Harjavaltaan, jossa asema sijoittuu yhtiön tulevan vihreän vedyn tuotantolaitoksen yhteyteen.
Luvassa kokonainen verkosto
P2X Solutions aikoo rakentaa lähivuosina Suomeen kokonaisen vetytankkausasemien verkoston.
Vety sopii erityisen hyvin pitkän matkan raskaan liikenteen polttoaineeksi ja lisäksi myös paikallisiin, energiaintensiivisiin kuljetuksiin, kuten trukkien käyttöön. Euroopassa käytössä on jo myös vetykäyttöisiä pakettiautoja, takseja, busseja ja henkilöautoja.
Myös P2X Solutionsin asemat toimivat eri painetasoilla, mikä mahdollistaa erityyppisten ajoneuvojen tankkaamisen.
Polttoaineena vedyn etuja ovat muun muassa lyhyt tankkausaika ja pitkä kantama. Vihreä vety on päästötöntä, ja vetypohjaisen autoilun sivutuotteena syntyy ainoastaan puhdasta vettä.
Helen aikoo rakentaa vetyaseman Helsingin Vuosaareen
Energiayhtiö Helen puolestaan aikoo rakentaa vihreän vedyn tankkausaseman Helsingin Vuosaareen.
Hanke toteutuu, jos se saa työ- ja elinkeinoministeriöltä anotun uuden energiateknologian investointituen.
Kaasuyhtiö Woikoskella oli 2010-luvulla muutaman vuoden mittainen vetytankkauskokeilu Vuosaaren satamassa, Voikoskella ja Göteborgissa. Omalla rahalla toteutettu hanke ei tuolloin lähtenyt lentoon.
“Vetyasemilla tankkasimme ainoastaan me itse. Kokeilu tuli kalliiksi, sillä kustannukset kolmesta asemasta olivat kuusi miljoonaa euroa”, Woikoski Oy:n hallituksen puheenjohtaja Clas Palmberg kertoi Kemia-lehdessä viime syksynä.
Helenin asema palvelisi raskasta liikennettä. Vedyntuotanto ja -jakelu käynnistyisivät Vuosaaressa vuonna 2024. Helenin vetyä voitaisiin toimittaa konteissa myös teollisuuden tarpeisiin.
3H2-projekti
Aseman suunnitelman tekee konsulttiyhtiö Sweco, joka laatii perussuunnitelman myös Vuosaareen kaavaillulle vetypilottihankkeelle 3H2 – Helsinki Hydrogen Hubille.
3H2 – Helsinki Hydrogen Hub -projekti yhdistää vedyn neljä käyttömahdollisuutta eli liikenteen, sähkön, lämmityksen ja energiavarastoinnin. Vuosaaren laitos muuntaisi vedyn takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power to H2 to Power) ja syöttäisi sähkön verkkoon, kun siitä on niukkuutta.
Teksti: Päivi Ikonen/ Kemiamedia.fi
Kuva: Scanstockphoto. Vetyauton päästöt ovat pelkkää puhdasta vettä.