Manner-Suomessa on liikennekäytössä kaikkiaan 2,8 miljoonaa henkilöautoa ja kaikkien ajoneuvojen määrä on yhteensä 5,2 miljoonaa. Kaikille näille yhteistä on se,…
Akkujen tuottajien käytettävä kierrätysmateriaaleja akkuvalmistuksessa – Akkuasetus muuttaa akkualaa
EU:n uusi akkuasetus astuu voimaan tänään 17. elokuuta 2023. Uusi asetus muuttaa akkujen valmistusta, käytöstä poistoa ja kierrätystä ja säätelee akkujen ja paristojen koko elinkaarta.
Iso muutos on esimerkiksi se, että akkuvalmistajien on tehtävä raaka-ainehankintansa asianmukaista huolellisuutta (nk. due diligence -periaatteita) noudattaen.
Raaka-aineketjun kestävyyttä vahvistetaan nostamalla akkujen ja paristojen keräystavoitteita.
Uuden akun lyijystä 85 prosenttia oltava kierrätettyä
Lisäksi kerättyjen akkujen talteenotolle ja kierrätettyjen materiaalien käytölle uusien akkujen valmistuksessa asetetaan erillisiä vaatimuksia.
Kierrätettyjen materiaalien käyttöosuusvelvoite on koboltille 16 %, lyijylle 85 % ja litiumille ja nikkelille 6 %. Nämä velvollisuudet astuvat voimaan kahdeksan vuotta asetuksen voimaantulosta.
Vuoden 2027 lopussa on kerätyistä akuista ja paristoista otettava talteen 90 % akkujen koboltista, kuparista, lyijystä ja nikkelistä sekä 50 % litiumista.
Raaka-aineketjun kestävyyden lisäksi akuille otetaan eripituisten siirtymäaikojen jälkeen käyttöön hiilijalanjälkitarkastelu ja suorituskykyvaatimuksia sekä uusia rajoituksia akkujen sisältämille haitallisille aineille.
Kuluttajan ja korjaajien mahdollisuutta saada tarkempaa tietoa akkujen valmistuksesta, suorituskyvystä ja koostumuksesta lisätään QR-koodiin pohjautuvalla tietojärjestelmällä ja isompiin akkuihin liitettävällä digitaalisella akkupassilla.
Akkuasetus korvaa vuoden 2006 akku- ja paristodirektiivin.
Kuva: Adobe Stock. Akkuasetus säätelee akkujen koko elinkaarta.