Tekoälyrobotit lajittelevat pian jätteitä Helsingin Tattarisuolla – Kuljetusrinki tilasi ZenRoboticsilta robotisoidun lajittelulaitoksen

Kuljetusrinki ja ZenRobotics
Facebooktwitterlinkedin

Perheomisteinen ympäristöpalveluyritys Kuljetusrinki Oy rakentaa Helsingin Tattarisuolle uuden rakennus- ja purkujätteen lajittelulaitoksen.

Uusi laitos perustuu tekoälyllä toimivaan, automatisoituun robottilajittelulinjastoon. Robotiikan toimittaa TEREX-konserniin kuuluva ZenRobotics.

Yhtiöt eivät kommentoi kauppahintaa, mutta investointi on mittaluokaltaan merkittävä. Kuljetusrinki Oy on saanut projektiin NextGenerationEU-rahoitusta.

Uuden lajittelulaitoksen on tarkoitus olla käynnissä kesällä 2023.

 

Tekoäly kasvattaa hiilikädenjälkeä

Kuljetusrinki investoi tekoälyrobotiikkaan, sillä se tuo monia etuja. Robotiikka parantaa työturvallisuutta, lisää lajittelun tehokkuutta ja nostaa kierrätysastetta. Lisäksi robottijärjestelmän sensorit tuottavat paljon dataa jätteestä ja sen koostumuksesta.

”Korkea kierrätysaste, energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ovat erittäin tärkeitä sekä asiakkaillemme että meille”, perustelee Kuljetusringin hallituksen puheenjohtaja Jukka Aro, ja jatkaa:

”Tämän investoinnin myötä autamme asiakkaitamme parantamaan heidän jätehuoltonsa kierrätysastetta, vähentämään päästöjä ja saavuttamaan EU:n kierrätysastetavoitteet. Parannamme siis ympäristöä aktiivisella hiilikädenjäljellä, emmekä vain vähennä hiilijalanjälkeä. Tämä on päätavoitteemme ja olemme siitä ylpeitä.”

 

Oppiva ja joustava järjestelmä

Laitosprosessi sisältää yksinkertaisen esiseulontavaiheen hienojakeen ja keveiden materiaalien erottelemiseksi. Tämän jälkeen muu materiaali siirretään suurikokoiseen syöttöbunkkeriin, josta se annostellaan automaattisesti ja tasaisena virtana lajitteluroboteille.

Tekoälyyn perustuva lajittelulinja sisältää useita robotteja. Robottijärjestelmä skannaa lajitteluhihnalla virtaavaa jätettä useilla kehittyneillä sensoreilla, joiden signaaleja tekoäly analysoi.

Robotit poimivat puhdasta sekä käsiteltyä ja painekyllästettyä puuta, ei-magneettisia metalleja kuten alumiinia, kuparia ja messinkiä sekä ruostumatonta terästä, kovamuoveja, kuten polyeteeniä ja polypropeenia, kiviaineksia ja paljon muuta.

Lähtökohtaisesti robotit voidaan opettaa tunnistamaan ja lajittelemaan lähes mitä tahansa materiaaleja. Robottien nopeus on yli 6 000 poimintaa tunnissa.

”Voimme robottien avulla tuottaa juuri oikeanlaisia ja oikeanlaatuisia hyötykäytettäviä jakeita. Myös EU:n sääntely ohjaa meitä lisäämään materiaalikierrätystä. Mutta sen sijaan, että antaisimme säädösten ajaa muutosta, haluamme olla itse johtamassa sitä. Se on paras tapa pysyä reilusti edellä kilpailussa”, toteaa Kuljetusringin kierrätystoimintojen johtaja Jouni Lilja.

 

Likaiset hommat roboteille

Itsenäisesti työskentelevät robotit voivat työskennellä vuorokauden ympäri.

”Uskon turvalliseen ja moderniin teolliseen työpaikkaan, jossa automaatiota käytetään mahdollisimman laajasti. Kukapa ei haluaisi työskennellä yrityksessä, jossa tekoälyrobotit tekevät likaiset, tylsät ja vaaralliset työt?”, kommentoi työnjohtaja Sami Aro.

Datan avulla robottijärjestelmää voidaan kehittää.

Kuljetusringin liiketoimintajohtaja Markus Närhi kertoo, että yhtiö käyttää tietoja tuotantojen optimointiin ja jätteiden analysointiin.

”Monet muut toiminnoistamme ovat jo digitalisoitu varsin hyvin, mutta ilman robotiikalla tehtävää skannausta meillä ei olisi näin syvälle menevää analytiikkaa siitä, mitä todella käsittelemme”, hän lisää.

 

Tuotekehitystä yhteistyössä

Kauppa on tärkeä myös ZenRoboticsille. Kuljetusringin uutta laitosta voi jatkossa käyttää myös uusien teknologioiden testaamiseen.

”Kuljetusringin uusi laitos helpottaa tuotekehitystämme, koska uusia innovaatioita voidaan testata siellä milloin tahansa. Läheinen yhteistyö asiakkaidemme kanssa on meille tärkeää”, sanoo ZenRoboticsin toimitusjohtaja Jarmo Ruohonen.

 

Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti

Kuva: Kuljetusrinki ja ZenRobotics. Kuljetusrinki ostaa tekoälyrobotiikkaa ZenRoboticsilta, joka kuuluu nykyään Terex-konserniin.

Facebooktwitterlinkedin