Sitra kokoaa eurooppalaista listaa kiinnostavimmista kiertotalousyrityksistä. Listalle etsitään myös suomalaisia yrityksiä, jotka ovat mukana pysäyttämässä luontokatoa kiertotalouden keinoilla. Etenkin ruoan…
Jääkaappi uusiomuovista – Kyselyn mukaan 76 prosenttia kuluttajista toivoo kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita
Mitä vaaditaan, jotta kodinkonevalmistaja tekee tuotteen mieluummin kierrätetyistä kuin neitseellisistä raaka-aineista?
Ainakin aikaa, yhteistyötä, radikaalia ajattelua, koko tuotteen elinkaaren suunnittelua, osaamista, rohkeutta tehdä epämukaviakin päätöksiä, asiakaskysyntää – ja toimivat uusiomateriaalimarkkinat.
Näin totesivat Stena Recyclingin seminaariosanottajat Ruotsissa marraskuun puolivälissä.
Stena Recycling käynnisti viisi vuotta sitten Circular Initiative -aloitteen, johon on lähtenyt mukaan yrityksiä metalliteollisuudesta ja valmistavaan teollisuuteen. Aloite pyrkii laajentamaan ja vauhdittamaan kiertotaloudellista liiketoimintaa.
”Laadukkaan uusiomuovin saaminen on haastavaa”
Aloitteen alkuvaiheessa Stena ja Electrolux Group onnistuivat pilotoimaan pölynimurin, joka oli rakennettu sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista ja -osista.
Sen jälkeen kumppanit ovat myös tehneet imurin, joka on 90-prosenttisesti kierrätyskelpoinen.
Viime vuosien aikana Electrolux on alkanut valmistaa kierrätysmateriaaleista muitakin kodinkoneita kuten tiskikoneita ja jääkaappeja.
”Tänä vuonna lanseerasimme ensimmäisenä markkinoille jääkaapin, jonka sisäosa oli valmistettu 70-prosenttisesti uusiomuovista”, kestävyysjohtaja Vanessa Butani Electrolux Groupista kertoo.
Tehtävä ei ollut helppo. Butanin mukaan uusiomuovien laatu ei ole vielä aivan toivotunlaista.
”Meidän tavoitteenamme on, että markkinoiden pitäisi toimia uusiomateriaalien osalta yhtä sujuvasti kuin neitseellisten materiaalien.”
Stena Circular Consultingin toimitusjohtaja Mats Linder sanoo, että yritykseltä vaatii radikaalia ajattelua ja rohkeutta tehdä testi- tai pilottiprojektin jälkeen se päätös, että kiertotaloudellista tuotetta lähdetään tuottamaan laajasti. Päätös merkitsee disruptiota eli häiriötä perinteisille markkinoille.
”Pitää uskaltaa kokeilla ja innovoida, silloinkin kun se on epämukavaa. On uskallettava ottaa riski. Ajattelen, että kiertotaloudessa riski kannattaa.”
”Kielletään kierrätyskelvoton”
Stena Recycling toteutti äskettäin Circular Voice -kyselyn, jossa viideltä tuhannelta pohjoismaiselta kuluttajalta kysyttiin mielipiteitä kierrätystuotteista.
76 prosenttia vastanneista pitää tärkeänä sitä, että valmistajat käyttävät tuotteissaan kierrätysmateriaaleja.
Jopa 40 prosenttia vastaajista kannattaa sellaisten tuotteiden kieltämistä, joita ei voi kierrättää.
Stena Circular Consultingin Mats Linder kertoi seminaarissa, että kiertotalousyhteistyö on aloitteen myötä syventynyt. Siinä missä näkökulma oli ensin tuotesuunnittelussa, nyt katsotaan organisaatiorakennetta, bisnesmalleja ja kyvykkyyttä:
”Jotta voidaan rakentaa uusiomateriaaleille toimivat markkinat, täytyy muuttaa paitsi tuotesuunnittelua, jopa bisnesmalleja. On rakennettava organisaatioihin osaamista ja valmiutta tähän.”
Electroluxilla strategiana on käyttää materiaaleja vähemmän, pidemmän aikaa ja uudestaan.
Butanin mukaan tämä merkitsee esimerkiksi korjattavuuden, pitkäikäisyyden ja kierrätyskelpoisuuden vahvistamista mutta myös liiketoimintamallin muutoksia.
Kodinkoneen ostajalle tämä näkyy parempana asiakaskokemuksena, kun saataville tulee huoltopalveluja, takaisinottojärjestelmiä ja useita käyttäjiä samalle tuotteelle jaksottavia leasing-malleja.
Stenan Circular Initiative -seminaaria seurasi etäyhteyksien kautta parhaimmillaan yli 500 katsojaa eri maista.
Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti
Kuva: Electrolux. Tämän jääkaapin sisältä löytyy muutakin kuin herkkuja: Sisäosat on valmistettu uusiomuovista.