Käytetyn tavaran kauppa on kasvanut Suomessa kahdessa vuodessa huimasti, kaikkiaan 56 prosenttia. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi, että kiertokauppa…
Kierrätyslahjojen ostaminen käy koko ajan helpommaksi – Uudet bisnesmallit voivat pienentää lahjan ympäristökuormaa
Aiotko ostaa kierrätyslahjan? Se todennäköisesti myös onnistuu.
Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että aikomus kierrätyslahjojen ostamiseen johtaa usein myös ostopäätökseen.
”Tulosten perusteella kierrätyslahjojen hankinta perustuu kuluttajilla harkintaan, ei impulsiivisuuteen. Siinä toimii samanlainen suunnittelun, ostoaikomuksen ja ostopäätöksen ketju kuin uuden tuotteen ostamisessakin”, apulaisprofessori Heli Hallikainen kertoo.
Kuluttajia motivoivat kierrätyslahjojen ostoon reilu hinta, aarteenmetsästys sekä eettiset ja ekologiset syyt.
Tutkimus julkaistiin tänään (15.12.2025) European Journal of Marketing -lehdessä.
Kirjat ykkösiä
Tutkimuksen perusteella kuluttajien aikomukset johtivat ostopäätökseen useimmin tuotteissa, joiden ostaminen vaati vähemmän niiden kunnon tarkistamista. Tällaisia olivat esimerkiksi kirjat.
Esimerkiksi kierrätyshuonekalujen- ja vaatteiden ostamista kuluttajat sen sijaan harkitsivat enemmän.
Joulu on maailmanlaajuisesti lahjasesonki. Esimerkiksi yhdysvaltalaiset käyttävät vuosittain satoja miljardeja dollareita joululahjoihin. Lahjojen ympäristökuormakin on merkittävä.
Kierrätyslahjoilla kuormaa on mahdollista pienentää.
Entistä helpompaa löytää kierrätyslahjoja
Vertaiskaupan suosion kasvaessa tuotteiden tarjonta monipuolistuu ja palvelujen kehittymisen myötä myös sopivien tuotteiden löytäminen helpottuu, arvioi tutkimuksen toinen kirjoittaja KTM Maria Ovaska.
”Aiemmin käytännön haasteet saattoivat kaataa ostoaikeet. Nyt ostaminen on huomattavasti sujuvampaa ja uskonkin, että aikomuksen rooli ostokäyttäytymisen ennustajana vahvistuu entisestään”, Ovaska toteaa.
Tutkijoiden mukaan käytetyn tavaran ja lahjojen ostaminen on muuttumassa yhä luontevammaksi osaksi arkea.
Käytetyt lahjavaihtoehdot kuvastoon
”Kun palvelut kehittyvät ja kuluttajien asenteet muuttuvat, käytettyjen tuotteiden rooli lahjamarkkinassa todennäköisesti vahvistuu entisestään”, Ovaska sanoo.
Tutkijat kehottavat yrityksiä pohtimaan, minkälaiset bisnesmallit helpottaisivat kierrätyslahjojen hankintaa.
”Vähittäiskauppa-alan toimijoiden olisi hyvä miettiä, miten uudenlaisilla liiketoimintamalleilla voitaisiin edistää käytettyjen tuotteiden kauppaa erityisesti suosittujen lahjasesonkien aikaan. Käytettyjen lahjojen myyntiä voisi edistää esimerkiksi erilaisille asiakasryhmille kohdennetuilla lahjakuvastoilla”, Hallikainen arvioi.
Teksti: Uusiouutisten toimitus
Kuva: Adobe Stock. Yhä useammasta paketista paljastuu jotain käytettyä. Kirjat ovat suosituimpia kierrätyslahjoja.















