(Tilaajille.) Hankintalakiin muutosta ehdottava mietintö on herättänyt voimakasta keskustelua. Hankintalain uudistamista käsittelevä työryhmä ehdottaa mietinnössään muun muassa, että sidosyksikön omistukselle…
Lainsäädännön arviointineuvosto: Hankintalakiesityksessä olennaisia puutteita
Lainsäädännön arviointineuvoston mukaan hankintalakiesitys noudattaa vain välttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Neuvosto pitää esitystä viimeistelemättömänä.
Lainsäädännön arviointineuvosto antoi lausuntonsa hankintalain esitysluonnoksesta marraskuussa 2025.
Neuvoston mukaan hallituksen esitysluonnoksessa on olennaisia puutteita. Esitysluonnosta tulee neuvoston mukaan korjata, ennen kuin hallitus voi antaa esityksensä.
Hallituksen esitys hankintalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta oli tarkoitus antaa eduskunnalle tällä viikolla (viikko 48), mutta nyt sen antaminen viivästyy.
”Kustannuslaskelmia ei avata”
Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksesta ei saa selkeää käsitystä lakiuudistuksesta aiheutuvien kustannussäästöjen suuruusluokasta kokonaisuudessaan.
Esitysluonnoksessa olisi hyvä esittää suuntaa antava arvio kokonaiskustannussäästöistä valtion, kuntien, hyvinvointialueiden ja kansantalouden näkökulmasta.
Hallitus arvioi ehdotetun sidosyksikkömuutoksen tuovan pitkällä aikavälillä korkeintaan 390 miljoonan euron säästöt. Arviointineuvosto kuitenkin huomauttaa, että arvion tietopohjaa ei avata. Olisi kuvattava tarkemmin niitä laskelmia, joiden perusteella tähän säästöarvioon on päädytty.
Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa olisi tarpeellista arvioida, onko esityksessä asetettu tavoite julkisten hankintojen kustannussäästöistä mahdollista saavuttaa, jos ehdotetut muutokset lisäävät julkiselle sektorille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja siitä aiheutuvia kustannuksia.
Esitysluonnoksessa olisi neuvoston mukaan käsiteltävä sitä, minkälaisia vaikutuksia ehdotuksella voi olla sellaisille yrityksille, jotka tällä hetkellä tuottavat sidosyksikköpalveluita.
Mistä sidosyksikön 10 prosentin vähimmäisomistusosuus tulee?
Hallitus esittää, että sidosyksiköiden vähimmäisomistusosuus tulisi rajata vähintään 10 prosenttiin.
Arviointineuvoston mukaan tätä valintaa tulisi perustella paremmin.
”Esitysluonnoksessa ei ole esitetty tutkimustietoa tai dataa tämän valinnan tueksi. Joissakin tilanteissa alle 10 prosentin omistusosuus voisi olla perusteltu, esimerkiksi pienissä kunnissa”, neuvosto kirjoittaa lausunnossaan.
Esityksessä tulisi kuvata tarkemmin vaikutuksia sellaisiin hankintayksiköihin, joilla on pienomistus sidosyksiköistä ja jotka eivät voi jatkossa hyödyntää sidosyksiköitä hankinnoissaan.
Esityksen vaikutustenarviointia tulisi monin paikoin täydentää.
Yksi keskeinen puute luonnoksessa on se, ettei esitys käsittele lainkaan sitä, miten ehdotetut muutokset vaikuttavat palvelun käyttäjiin.
Esitysluonnoksesta saa käsityksen, että ehdotetut muutokset ovat kansallisia ratkaisuja, vaikka hankintalainsäädäntö on tiiviisti EU-pohjaista sääntelyä.
Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa ei ole selostettu juurikaan asiaa koskevaa EU-sääntelyä.
Teksti: Elina Saarinen, Uusiouutiset
Kuva: Adobe Stock. Hallituksen on korjattava hankintalakiesitystään, ennen kuin se voidaan antaa eduskunnalle. Esimerkiksi hallituksen arvioimia kustannussäästölaskelmia ei nyt avata, eikä hallitus perustele, miksi sidosyksikön vähimmäisomistusraja on asetettu juuri kymmeneen prosenttiin.













