Pohjanlahden saariston jätehuolto tarvitsee kipeästi uutta huoltoalusta – Rahoituksen kohtalonhetket käsillä

Kuva: PSS ry/ Christoffer Björklund. Pidä Saaristo Siistinä ry:n Pohjanlahden huoltoalus M/S Roope-Botnia poistettiin käytöstä vuonna 2021. Nyt järjestö kerää rahaa uuteen alukseen.
Facebooktwitterlinkedin

Pohjanlahdella on käynnissä miljoonaluokan hanke: Pidä Saaristo Siistinä ry (PSS) tarvitsee kipeästi uuden huoltoaluksen, jotta se voi jatkaa työtään ainutlaatuisen herkän meriekosysteemin roskaantumisen ehkäisyssä ja vesilläliikkujien jätehuollossa.

Ensimmäiset retkisatamat Merenkurkkuun perustettiin jo yli 40 vuotta sitten, alun perin talkoovoimin. Nykyisin verkosto ulottuu Pohjanlahden rannoille ja saarille Kristiinankaupungista Perämeren pohjukassa sijaitsevaan Iin Röyttään asti.

Retkisatamissa vesilläliikkujia palvelevat esimerkiksi jätekatokset, kuivakäymälät, saunat ja laiturit.

Pidä Saaristo Siistinä ry ylläpitää ja huoltaa Pohjanlahdella noin 30 palvelupistettä ja on ainoa taho, joka huolehtii alueella kokonaisvaltaisesti vesilläliikkujien jätehuollosta.

Yli tuhat jätesäkillistä roskaa

Kolme vuotta sitten alueen vanha huoltoalus M/S Roope-Botnia tuli elinkaarensa päähän ja se jouduttiin ottamaan pois käytöstä. Nyt PSS on sinnitellyt sijaisalusten ja vuokraveneiden turvin, mutta työhön tarvittaisiin erikoisrakenteinen alus, joka kykenisi toimimaan sekä saaristo-, että avomeriolosuhteissa.

PSS onkin käynnistänyt projektin uuden M/S Roope-Botnian hankkimiseksi.

Mataliin saaristomeriin ja myrskyisiin avomeriin tottunut kippari Mikael Thodén tietää, kuinka tärkeää on saada juuri näihin oloihin ja ympäristöhuoltotöihin räätälöity alus.

”Roskan määrä jätepisteissä kasvaa vuosi vuodelta. Viime vuonna toimme yhteensä melkein tuhat suurta jätesäkkiä pois saaristosta. Tänä vuonna määrä kasvoi yli 1100 säkkiin. Uusi alus on välttämätön, jotta voimme ylläpitää Pohjanlahden retkisatamaverkostoa ja vesistöretkeilykulttuuria sekä pitää Itämeren puhtaana”, Thodén sanoo.

Sijaisaluksilla paikkoja ei päästä kunnolla kunnostamaan eikä uutta suunnittelemaan. 40-vuotista palveluverkostoa uhkaa rapistuminen.

Kuva: PSS/ Christoffer Björklund. Pohjanlahden huoltoaluksen kippari Mikael Thodén tietää, mitä alueen erikoisolosuhteet vaativat alukselta. Kuvassa myös kansimies Emil Thodén.
Kuva: PSS/ Christoffer Björklund. Pohjanlahden huoltoaluksen kippari Mikael Thodén tietää, mitä alueen erikoisolosuhteet vaativat alukselta. Kuvassa myös kansimies Emil Thodén.

Uusi alus ensi syksynä?

”Tarvitsemme jatkossakin vaativaan työhön soveltuvan aluksen ja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa edistää vesistöjen hyvinvointia ja ihmisten virkistäytymismahdollisuuksia vesillä”, Thodén vetoaa.

PSS:n suunnitelmissa on hankkia uusi M/S Roope-Botnia, jonka kapasiteetti olisi suunniteltu jätteiden erilliskeräykseen.

Aluksella olisi kantokykyä niin käymäläjätevesille kuin puukuormillekin. 16 metriä pitkään alukseen tulisi nosturi ja keularamppi, ja siinä olisi kahden hengen asuintilat.

Aluksesta on suunniteltu monikäyttöistä. Sitä voisi tarvittaessa käyttää apuna pelastustoimissa ja öljyntorjunnassa.

Hanke on nyt tarjouspyyntövaiheessa. Tavoitteena on, että uusi alus olisi käyttövalmis lokakuussa 2025.

Miljoonan euron budjetti

PSS ry:n Pohjanlahden aluepäällikkö Jukka Lundell kertoo, että alushankkeen kokonaisbudjetti on miljoona euroa.

PSS on hakenut rahoitustukea Pohjanmaan ely-keskukselta. Päätöstä odotetaan vielä tämän vuoden puolella.

Mikäli julkinen tuki toteutuu, budjettiin tarvittaisiin vielä lisäksi muuta rahoitusta, esimerkiksi yritysten myöntämiä tukia ja lahjoituksia, noin 500 000 euroa.

Mitä tapahtuu, jos rahoitusta ei saada kerättyä kasaan?

”Hankkeen toteutuminen vaarantuu. Joudumme jatkamaan työtämme vuokra-aluksella, joka ei mahdollista saaristossa olevien rakenteidemme kunnostamista. Joudumme ehkä lopettamaan työmme joissain kohteista”, Lundell näkee.

Jos työ jouduttaisiin lopettamaan, herkkää merialuetta uhkaisivat roskaantuminen, rehevöityminen ja kemikalisoituminen.

”Olemme ainoa taho Pohjanlahden toiminta-alueella, joka kokonaisvaltaisesti huolehtii vesillä liikkujien ja muiden retkeilijöiden ja matkailijoiden jätehuollosta kohteissa, jotka ovat perinteisen infran ulkopuolella”, Lundell muistuttaa.

Ensimmäinen tukija lahjoitti sata tuhatta euroa

Kokkolalainen kansanedustaja Janne Jukkola on alushankkeen kummi.

Hän painottaa M/S Roope-Botnia-hankinnan tärkeyttä.

”Uusi huoltoalus parantaa vesistöjen jätehuoltoa, ehkäisee rehevöitymistä ja roskaantumista sekä luo samalla työpaikkoja kotimaisille yrityksille. Kutsun yritykset kantamaan kortensa kekoon ja tukemaan alushanketta.”

LähiTapiola Pohjanmaa lähtikin ensimmäisenä yrityksenä tukemaan alushankintaa yhteensä 100 000 euron suuruisella lahjoituksella.

”Toivomme, että voimme esimerkillämme inspiroida ja kannustaa muitakin alueen toimijoita lähtemään mukaan lahjoittamaan hankkeeseen”, LähiTapiola Pohjanmaan vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Lauri Laaksonen kutsuu.

Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti

Kuva: PSS ry/ Christoffer Björklund. Pidä Saaristo Siistinä ry:n Pohjanlahden huoltoalus M/S Roope-Botnia poistettiin käytöstä vuonna 2021. Nyt järjestö kerää rahaa uuteen alukseen.

Facebooktwitterlinkedin