Sama vaate kestää jopa seitsemän lapsen käytössä, lika lähtee pyyhkäisemällä, kierrätyskuitua yli puolet… – Kiertotalous on vaatebrändi Reiman ytimessä

Kuvat: Reima. Reima on tunnettu lastenvaatteistaan, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.

(Tilaajille.) Vaatebrändi Reiman tarina alkoi armeijakankaiden uudelleenkäytöstä pula-aikana 80 vuotta sitten. Kestävyys ja uudelleenkäyttö ovat säilyneet brändin ytimessä siitä lähtien. Tänä syksynä luvassa on uudistettu Reima Rescue -kiertotalouspalvelu. Naisten työvaatteita armeijan lumipuvuista. Miehille haalareita telttakankaista. Kun Reima perusti ensimmäisen tehtaansa Kankaanpäähän vuonna 1944, oli pula-aika, ja kaikki liikenevä tekstiilimateriaali oli käytettävä taiten hyödyksi. Yritys alkoi pian valmistaa vaatteita koko perheelle ja keskittyi erityisesti lastenvaatteisiin. 1960- ja 1970-luvuilla Reima tuli tunnetuksi polyamidipintaisesta Entstex-kankaasta valmistetuista lastenvaatteista, jotka kestivät yhä uusien sukupolvien leikit ja hylkivät vettä. Sama vaate periytyi vuorollaan aina uuden sisaruksen tai serkun käyttöön. Niukkuudessa nohevasti ”Reiman johtotähti läpi historian on ollut tehdä kestäviä vaatteita”, kiteyttää Reiman viestintäpäällikkö Riika Paakkunainen, ja jatkaa: ”Me suomalaiset emme itse tajuakaan, kuinka uniikki ja hieno taito meillä on. Uudelleenkäyttö on meillä verissä. Sitä pitäisi nostaa ja viedä maailmalle, kuten saunaa ja äitiyspakkausta.” Uudelleenkäyttö on 80-vuotisjuhlavuottaan viettävän Reiman DNA:ssa. Jotta vaate kestää käytössä yhä uudelleen, se...

Tilaa Uusiouutiset-lehden digitunnukset kestotilauksena! Saat henkilökohtaiset tunnukset kaikkeen Uusiouutisten digisisältöön, kuten uutiskirjeen vain tilaajille -uutisiin, verkkoartikkeleihin ja Uusiouutisten näköislehteen sekä pääsyn sähköiseen arkistoon. HUOM: Kiertotalouden erikoislehti on hyvä ammatillisen osaamisen kehittämisen väline, joten voit pyytää tilausta myös työnantajaltasi.

Tilaa tunnukset