YLE on käynnistänyt Miljoona roskapussia -kampanjan, johon voi osallistua jokainen suomalainen omalla kulkureitillä, lähialueilla, kotikunnan tienpientareilla tai missä vain ympäristössä.…
Suomalaiset ovat ruotsalaisia huolestuneempia ilmastonmuutoksesta
Suomalaiset ovat ruotsalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia huolestuneempia ilmastonmuutoksesta. Suomalaiset nuoret, niin sanotut milleniaalit, myös asettavat ilmastomyönteisyyden ja kestävän kulutuksen paljon ruotsalaisia verrokkejaan korkeampaan arvoon.
Suomalaisten kuluttajien mielestä tärkeimpiä kestävään kehitykseen ja ruokaan liittyviä tekijöitä ovat ympäristöystävälliset pakkaukset, ruokahävikin väheneminen ja terveelliset tuotteet.
Tämä kävi ilmi tuoreesta pohjoismaisesta vastuullisuustutkimuksesta (Sustainable Brand Index).
Valio kärjessä
Saman tutkimuksen mukaan Valio on jo viidettä vuotta peräkkäin kuluttajien mielestä Suomen vastuullisin brändi. Yhteensä 54 prosenttia suomalaista on sitä mieltä, että Valio tekee hyvää työtä ympäristö- ja ilmastoasioissa.
Kaikkein eniten mainettaan vastuullisena toimijana paransi edellisvuodesta Tekniset, jonka tulos parani 19 prosenttia. Seuraavina tulevat Vantaan Energia ja Sokos Hotels. Eniten pisteitä menetti Snellman.
Top 10 – Sustainable Brand Index 2018
Sija | Brändi | Toimiala |
1 | Valio | Elintarvikkeet |
2 | Kotimaista | Elintarvikkeet |
3 | Fazer | Elintarvikkeet |
4 | Tesla | Autot |
5 | Partioaitta | Vaatteet ja muoti |
6 | Prisma | Päivittäistavarakaupat |
7 | Fiskars | Huonekalut, sisustus ja koristeet |
8 | Myllyn Paras | Elintarvikkeet |
9 | VR | Liikenne |
10 | S-market | Päivittäistavarakaupat |
Palkinnot kestävimmille brändeille jaettiin 11. huhtikuuta 2018 Finlandia-talolla.