Tuotteiden valmistajien immateriaalioikeudet rajoittavat kiertotaloutta

Kuva: Adobe Stock AI. Loukkaako upcycling-tuote toisen tavaramerkkiä? Immateriaalioikeudet voivat joissain tapauksissa jopa rajoittaa kiertotaloutta.
Facebooktwitterlinkedin

Kiertotalouden kehittymisen myötä olemassa olevia tuotteita muokataan usein tavalla, joka tekee siitä houkuttelevan kuluttajille. Tämä aiheuttaa oikeusriitoja immateriaalioikeuksien haltijoiden ja tuotteiden muokkaajien välillä. Syntyneissä riidoissa on viimekädessä kyse siitä, miten pitkälle oikeudenhaltijat voivat ulottaa kontrollinsa jo liikkeelle laskemiinsa tuotteisiin.

Kuva: Juha Myllyojan albumi.
Kuva: Juha Myllyojan albumi.

Äskettäin julkisuudessa olleessa tapauksessa (HS 11.9.2024) Marimekon kankaista itse tehdyn tuotteen myynti estettiin Tori.fi:ssä. Marimekko kieltää lehtitietojen mukaan tekijänoikeuslakiin vedoten itse valmistetun tuotteen myymisen riippumatta siitä, onko kyse yksittäisen tuotteen kertaluonteisesta myynnistä vai laajemmasta kaupallisesta toiminnasta.

Upcycling

Upcycling tarkoittaa toimintaa, jolla olemassa olevaa tuotetta ”parannetaan” muokkaamalla sitä tavalla, joka tekee siitä houkuttelevan kuluttajille. Samalla se pidentää olemassa olevien tuotteiden käyttöikää ja edistää sekä kestävää kehitystä että kiertotaloutta.

Alkuperäiset, laillisesti ostetut tuotteet voidaan purkaa uusien tuotteiden luomiseksi alkuperäisten osista. Esimerkiksi korvakoruja ja riipuksia valmistetaan vanhojen luksusvaatteiden napeista tai designesineiden sirpaleista tai alkuperäisiä tuotteita muutetaan vain lisäämällä niihin uusia elementtejä.

Muokkaaminen edistää kiertotaloutta

Kuluttajat ovat ympäristö- ja laatutietoisia. Kierrätyksen ympärille syntynyt uusi liiketoiminta tarjoaa kuluttajille vaihtoehtoja esimerkiksi uusien vaatteiden, asusteiden sekä design-tuotteiden ostamiselle hieman ympäristöystävällisemmällä tavalla.

Jo olemassa olevien tuotteiden muokkaaminen uudelleenmyytäväksi minimoi uusien raaka-aineiden tai synteettisesti luotujen materiaalien tarpeen. Olemassa olevien materiaalien kierrätys ja tuotteiden elinkaaren pidennys vähentää myös kaatopaikkajätettä. Samalla muodin tuottaminen ja kulutus tuottaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä ilmakehään.

Luksusbrändit kierrättävät itse

Kierrätystä harjoittavat myös luksusbrändit itse.

Erinomaisen esimerkin design-alalla tarjoaa ARTEK, joka on myynyt historiansa aikana yli puolitoista miljoonaa Aalto-jakkaraa. Jo vuonna 2006 Artek alkoi kerätä käytettyjä jakkaroita kirpputoreilta, vanhoista tehtaista, kouluista ja telakoilta. Kunnostetut laatutuotteet myydään sitten uudelleen käyttöön (Artek 2nd Cycle) laatu- ja ympäristötietoisille kuluttajille.

Kansainvälisesti vastaavantyyppisiä ohjelmia on mm. muotibrändeillä Stella McCartney ja Louis Vuitton. Myös Marimekko kertoo nettisivuillaan omasta Marimekko Upcycled -kokeilustaan.

Upcycling ja immateriaalioikeudet

Koska erityisesti laadukkaat tuotteet ja/ tai materiaalit on usein suojattu teollis- ja tekijänoikeuksilla kuten tavaramerkeillä, tekijänoikeuksilla ja muilla immateriaalioikeuksilla, upcycling voi loukata näitä oikeuksia ja uusien kierrätystuotteiden kaupallinen myynti saattaa muodostua hankalaksi ilman oikeudenhaltijoiden etukäteistä lupaa.

Arvioitaessa loukkaako upcycling-tuote toisen tavaramerkkiä, tulee ottaa huomioon, käytetäänkö toisen merkkiä tavaramerkinomaisesti ja valmistetaanko tuotteita osana elinkeinotoimintaa.

Tavaramerkin haltija ei voi kuitenkaan estää tavaramerkillään varustetun tuotteen laillista ostajaa myymästä, lainaamasta tai antamasta kyseistä tuotetta jollekulle toiselle.

Kun aito, tavaramerkillä suojattu tuote tulee kauppavirtaan, tavaramerkkisuoja sammuu eikä tuotteen ”luvaton” myynti riko tavaramerkkisuojaa.

Kiertotalouden kehittymisen myötä syntyneissä immateriaalioikeuksia koskevissa riidoissa on viimekädessä kyse siitä, miten pitkälle oikeudenhaltijat voivat ulottaa kontrollinsa jo liikkeelle laskemiinsa tuotteisiin. Tämä kysymys on maailmanlaajuisesti ns. kuuma peruna eri intressitahojen pyrkiessä luomaan uutta liiketoimintaa.

Teksti: Juha Myllyoja, Lakimies, OTM, Asianajotoimisto Roihu Oy

Kuva: Adobe Stock AI. Loukkaako upcycling-tuote toisen tavaramerkkiä? Immateriaalioikeudet voivat joissain tapauksissa jopa rajoittaa kiertotaloutta.

Facebooktwitterlinkedin