BASF:n Harjavallan akkumateriaalitehtaalle jälleen takaisku – hallinto-oikeus kielsi toiminnan

Kuva: BASF. Harjavallan tehtaan tuote on akkujen katodimateriaalien esiaste (kuvassa vihreä ja ruskea jauhe). Musta jauhe on varsinaista katodiaktiivista materiaalia ja valkoinen litiumkarbonaattia, joka lisätään materiaaliin BASF:n Saksan-tehtaassa.
Facebooktwitterlinkedin

Vaasan hallinto-oikeus on kieltänyt akkumateriaalitehtaalle myönnetyn ympäristöluvan täytäntöönpanon.

Kiellon myötä tehtaassa mahdollisesti jo aloitettu toiminta on keskeytettävä.

Hallinto-oikeuden välipäätöksestä uutisoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa.

Päätöksen syynä on, että Etelä-Suomen aluehallintoviraston (avi) tehtaalle myöntämästä ympäristöluvasta on tehty valitus.

Valittajina on kaksi yhdistystä, Puhtaan meren puolesta ry ja Vesiluonnon puolesta ry.

Hallinto-oikeuden asettama toimintakielto on voimassa siihen asti, kunnes valitus on ratkaistu lainvoimaisesti tai kunnes asiasta toisin määrätään.

Ongelmana sulfaattijätteiden käsittely

Valituksen perusteena ovat tehtaan natriumsulfaattijätteet ja niiden käsittely, Puhtaan meren puolesta ry kertoo tiedotteessaan.

Tehtaan saama ympäristölupa mahdollistaa jätteiden kuljetuksen Venator P&A Finland Oy:lle. Yhtiöllä ei kuitenkaan ole vielä kiteytysteknologiaa sulfaatin poistamiseen ennen jätevesien laskemista Kokemäenjokeen.

BASF:n tarkoituksena on ollut viedä prosessijätevetensä jätevedenpuhdistamoon siihen asti, kunnes Venator saa kiteytysteknologian käyttöönsä. Puhdistamolla on lupa käsitellä sulfaattipitoisia vesiä.

Monta mutkaa matkassa

Etelä-Suomen avi myönsi tehtaalle ympäristöluvan alun perin jo vuonna 2020, mutta se kumottiin myöhemmin hallinto-oikeudessa.

Uusi ympäristölupa heltisi syksyllä 2023 sen jälkeen, kun BASF oli tehnyt hakemukseensa merkittäviä muutoksia, jotka pienentävät tehtaan sulfaattipäästöjä.

Harjavallan akkukemikaalitehtaan on määrä tuottaa katodiaktiivisen materiaalin prekursoria eli esiastetta (pCAM).

Prekursoria käytetään katodiaktiivisen materiaalin (CAM) valmistukseen. CAM on sähköautojen litiumioniakkujen pääraaka-aine.

Harjavallan tehtaan vuosituotanto riittää noin 400 000:n täyssähköauton akkuun.

Teksti: Päivi Ikonen/ Kemiamedia.fi

Kuva: BASF. Harjavallan tehtaan tuote on akkujen katodimateriaalien esiaste (kuvassa vihreä ja ruskea jauhe). Musta jauhe on varsinaista katodiaktiivista materiaalia ja valkoinen litiumkarbonaattia, joka lisätään materiaaliin BASF:n Saksan-tehtaassa.

Facebooktwitterlinkedin