23.6.2016 Tom Niemi Eduskunta evästää hallitusta EU:n lannoitevalmisteasetukseen liittyen ja suuri valiokunta on pyytänyt asiasta lausuntoja erikoisvaliokunnilta. Maa- ja metsätalousvaliokunnan…
Kerro kiertotaloustarina!
Miten kertoa kuluttajalle innostavasti yrityksen tuotteesta tai palvelusta, joka on tuotettu kiertotalouden periaatteiden mukaisesti? Ethica on kehittänyt tähän markkinointityökalun.
Suomalaisyhtiöt saavat nyt vetoapua tuotteidensa markkinointiin, sillä kiertotaloudesta ja kestävyydestä on osattava kertoa kuluttajille. Ethica kehitti Puusta pidemmälle -hankkeessa yrityksille markkinointityökalun nimeltä Circular Narrative tool:
”Malli auttaa yrityksiä kertomaan kuluttajille ja asiakkaille kiertotalouden periaatteiden mukaisesti suunnitelluista tuotteistaan faktapohjaisesti ja innostavasti tarinan kerronnan avulla. Hyvällä kiertotalousviestinnällä voidaan sitouttaa kuluttajat osaksi ratkaisua, ja pidentää ja syventää asiakassuhdetta”, Ethican Paula Fontell sanoo.
Vettä kestävä kassi
Puusta pidemmälle -hanke on testannut nopean kokeilun ja innovoinnin työpajamallia, jossa metsäalan yritykset, tutkijat, muotoilijat ja markkinoijat ovat yhdessä kehittäneet uusia puutuotteiden liikeideoita ja kiertotalousmahdollisuuksia.
Puukuiduista uusiutuvia, uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä ja biohajoavia kasseja ja pakkauksia valmistava Paptic teki hankkeessa yhteistyötä Lahden ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutin kanssa suunnitellen kuluttajien toiveiden mukaisia kantokasseja.
”Materiaalimme ei repeä helposti ja kestää myös vettä paremmin kuin paperi. Kuluttajien toiveesta suunnittelimme kassiin narut, jotta sen saa olalle. Kassi sopii kierrätettäväksi kartonkikierrätyksen mukana”, esitteli Papticin ympäristövastaava Daniela Bqain kesäkuussa Sitran järjestämässä päättäjien ja vaikuttajien kokoontumisessa, World Circular Economy Forumissa Helsingissä.
Papticin uuden Tringa-materiaalin tuotannon ylösskaalaus käynnistyi viime vuonna. Ensi vuonna kapasiteetti nousee 30 000 – 40 000 tonniin.
”Kysyntää on ollut paljon. Saa nähdä kuinka kauan kapasiteetti riittää”, Bqain kertoo.
Sulapac ja Elastopoli puolestaan kehittivät hankkeessa uudenlaisia, biohajoavia kosmetiikkapakkauksia sekä huonekalumateriaaleja yhteistyössä Lumenen ja Iskun kanssa. Isku tekee sahausjätteestä, tekstiilijätteestä ja polypropeenistä komposiittia, joista syntyy vaikkapa tuolin selkänojia.
Suomen ympäristökeskus SYKE on tutkinut biohajoavien puupohjaisten komposiittipakkausten käytön jälkeisiä kierrätys- ja hyödyntämismahdollisuuksia sekä ympäristövaikutuksia Euroopan maissa. Luonnonvarakeskus Luke puolestaan kehittää biopohjaisille materiaaleille elinkaarilaskuria, jonka avulla voidaan laskea biohajoavan puupohjaisen kosmetiikkapakkauksen ympäristövaikutukset.
Mukana hankkeen verkostossa ovat myös Montisera, Stora Enso ja Stracke.
Puusta pidemmälle
Suomalaisyritykset aikovat mullistaa maailman pakkaus- ja tekstiiliteollisuuden ja korvata nykyiset, ekologisesti kestämättömät tuotantotavat ja -materiaalit uusiutuvilla ja kierrätettävillä luonnontuotteilla.
Tekstiilikuitujen tuotanto on yksi tapa laajentaa Suomen metsäperäisten tuotteiden vientiä, joka on perinteisesti keskittynyt puutuotteiden, sellun ja kartongin massatuotantoon. Toistakymmentä suomalaista yritystä, tutkimus- ja koulutuslaitosta ja organisaatiota on kehittänyt uutta puumateriaaleihin pohjautuvaa liiketoimintaa viime kesänä käynnistyneessä ja tänä syksynä päättyvässä Puusta pidemmälle -hankkeessa.
Tavoitteena on luoda metsäalalle uusia, kiertotalouden mukaisia toimintamalleja, joiden avulla syntyy mahdollisimman arvokkaita, pitkäikäisiä ja kestäviä tuotteita. Noin 300 000 euron hanketta koordinoi VTT ja tukee Sitra.
Kuva: Elina Saarinen. Daniela Bqain esitteli Papticin kierrätettävää, puukuiduista valmistettua kassia World Circular Economy Forumissa Helsingissä.