Kesän festareilla juodaan uudelleenkäytettävistä mukeista – Lopen uudessa pesulassa voidaan pestä 2 miljoonaa kestomukia kuukaudessa

Kesäfestareilla voi nauttia juomansa ekologisemmin kestokupeista.
Facebooktwitterlinkedin

Kesäfestarien juomatarjoilut hoituvat tänä kesänä astetta ekologisemmin.

Konserteissa, keikoilla ja urheilutapahtumissakaan ei tarvitse enää kuluttaa massoittain kertakäyttömuovimukeja tai pelätä astuvansa lasinsiruihin.

Green vuokraus- ja pesupalvelut Oy toimittaa asiakkailleen pestäviä, uudelleenkäytettäviä ja -täytettäviä Greencup-kestomukeja ja -tuoppeja. Suurtapahtumien jälkeen yritys noutaa vuokramukit pois ja pesee ne seuraavaa käyttökertaa varten.

”Näin vähennetään tapahtuman tuottamaa roskamäärää ja pienennetään tapahtuman hiilijalanjälkeä. Lisäksi asiakkaiden on mukavampi juoda näistä mukeista kuin ohuista helposti rikkoontuvista kertakäyttötuopeista”, perustelee nuori yrittäjä Nuutti Lintu.

Hän sai idean kestomukeista lukioikäisenä viettäessään vaihto-oppilasvuotta Ranskassa. Sinne kestomukit olivat vakiintuneet Suomea aikaisemmin. Nuutti oli yhteydessä kestomukien ranskalaiseen päämieheen Re-Uziin. Pian Nuutilla oli jo yritys.

Nuutti perusti yrityksen ystäviensä kanssa. Joar Löf, Eetu Leino ja Niklas Salminen ovat olleet toiminnassa alusta asti mukana. Yritys työllistää nyt kymmenkunta henkeä.

Käärijän keikalla kestomukista

Kysyntä on kasvanut, kun entistä enemmän kiinnitetään huomiota roskan määrään ja hiilijalanjälkeen. Suomessa on ehkä herätty SUP-direktiiviin vaatimuksiin kertakäyttötuotteiden vähentämisestä kuitenkin hitaasti.

”Tänä kesänä kestomukit ovat käytössä yli kahdellakymmenellä festarilla”, Nuutti kertoo.

Niitä vuokrataan paljon myös bändien ja artistien keikoille. Äskettäisellä Käärijän jäähallikeikallakin hörpittiin Greencupeista.

Kestomukeja on käytössä myös messukeskuksissa, urheilutapahtumissa, ravintoloissa ja terasseilla. Nuutti kertoo tekevänsä yhteistyötä mm Noho Parnersin ja Restelin ravintoloiden kanssa sekä neuvottelevansa usean muun kanssa.

”Tänä vuonna olemme pesseet useita satojatuhansia mukia ja varastossamme on useita satojatuhansia mukeja”, Nuutti laskee.

Greencupin uusi pesula sijaitsee Lopella. Kuva: Nuutti Lintu.

Greencupin uusi pesula sijaitsee Lopella. Kuva: Nuutti Lintu.

Pesula onkin olennainen osa liiketoimintaa. Aiemmin yrityksen pesula toimi Hartolassa, mutta huhtikuussa pesutoiminta laajeni Lopelle. Sieltä yhtiö osti vanhan K-kaupan kiinteistön ja asensi sinne valtavan pesulinjaston.

Uusi linjasto on 14,6 metriä pitkä ja se pystyy pesemään 10 000 mukia tunnissa, siis 2 miljoonaa mukia kuukaudessa.

Rahat pesulainvestointiin yritys sai kasaan sijoituskierroksella.

Miksi juuri Loppi?

”Löysin Lopen, koska olen siellä kesäasukkaana. Lisäksi Lopen sijainti on logistisesti hyvä, se sijaitsee aika lähellä sekä Tamperetta, Turkua että Helsinkiä.”

Yritys on perustamassa pesulaa lähiaikoina myös Tukholman alueelle sekä Etelä-Ruotsiin.

Satoja kertoja käytössä

Tapahtumia ja keikkoja varten PP-muovista valmistettuun ja IML-painotekniikalla printattuun mukiin saa räätälöidyn brändilogon, mutta Nuutin mukaan tällaisia yksilöityjä mukeja on Keski-Euroopan kestomukeista vain kymmenen prosenttia. Tyypillisesti niitä käytetään urheiluseurojen fanimukeissa, joita myydään panttia vastaan.

Muutoin mukeissa on yleisprintti, joka käy tapahtumaan kuin tapahtumaan ja soveltuu siis tiuhaan uudelleenkäyttöön.

Paljonko kestomuki sitten säästää luonnonvaroja tai ilmastopäästöjä kertakäyttömukiin verrattuna? Tästä ei vielä ole valmiita laskelmia, mutta Nuutin mukaan sellaisia on tekeillä paitsi yrityksellä itsellään, myös Luonnonvarakeskuksella.

”Yleensä mukia käytetään 200–1000 kertaa, ennen kuin se rikkoutuu tai pinta naarmuuntuu”, Nuutti sanoo.

Facebooktwitterlinkedin