”Minulla on tässä kupponen kahvia sekä tämän päivän vieras. Aloitetaan!” Michael Hanfin innokas ääni virtaa kuulokkeista. On alkamassa uusi jakso…
Kiertotalous lentoon: Finnair toteuttaa ilmailualan kiertotalousmurrosta




Kiertotaloudella on keskeinen rooli, kun Finnair ottaa askelia kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Vaikka keskustelu ilmailun kestävyydestä keskittyy usein päästöjen vähentämiseen ja vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, Finnair lähestyy aihetta laajemmin.
Yhtiö on ottanut käyttöön kiertotalouden periaatteita vähentääkseen jätettä ja tehostaakseen resurssien käyttöä monissa toiminnoissa lennonaikaisesta tarjoilusta aina lentokoneiden huoltoon ja kunnostukseen.
Tämän työn johdossa on Finnairin kestävän kehityksen johtava asiantuntija Tarja Koski, joka vetää yhtiön kiertotalousohjelmaa ja pyrkii tuomaan kestävyyden osaksi koko organisaatiota.
Pohja materiaalihallinnassa
Kosken kiinnostus kestävään kehitykseen sai alkunsa ympäristö- ja materiaalihallinnan teemoista.
Vietettyään vuosia kaupallisissa tehtävissä ilmailualalla hän siirtyi Finnairin kestävän kehityksen tiimiin ja jatkoi kiertotalouden edistämistä yhdellä maailman resurssi-intensiivisimmistä toimialoista.
Hän keskittyy nyt strategisten kiertotalousaloitteiden toteuttamiseen.
Finnair näkee kiertotalouden olennaisena osana pitkän aikavälin kestävyyttä. Yhtiön vastuullisuusohjelma kattaa ympäristölliset, sosiaaliset ja taloudelliset tavoitteet. CO₂-päästöjen vähentäminen on edelleen keskiössä, mutta kiertotalous on noussut keskeiseksi kehityskohteeksi, sillä lentotoiminta kuluttaa valtavia määriä materiaaleja.
Koski painottaa, että kiertotalous ei tarkoita pelkkää kierrätystä, vaan materiaalien käytön uudelleenarviointia, tuotteen elinkaaren pidentämistä ja uusien hyödyntämistapojen etsimistä.
Tarjottimella paljon painoa
Yksi yllättävimmistä havainnoista on, että suurin materiaalijalanjälki ei synnykään lentokoneista, vaan tarjoilusta.
Vaikka kaupalliset lentokoneet ovat massiivisia, Finnairin tarjoilutoiminta kuluttaa yhden viikon aikana saman verran materiaaleja kuin uusi lentokone painaa.
Pakkausmateriaalien, ruokajätteen ja kertakäyttöisten tuotteiden määrä on valtava haaste, mutta samalla merkittävä mahdollisuus.
Tämä havainto on ohjannut Finnairin kiertotaloustyötä kohti tarjoiluprosessien uudistamista, kertakäyttömuovien vähentämistä ja kestävämpien pakkausratkaisujen käyttöä.
Myös matkustajilla on rooli kiertotalouden edistämisessä. Kevyempi pakkaaminen ja aterioiden ennakkotilaus vähentävät ruokahävikkiä.
Finnair on ottanut käyttöön digitaalisia vaihtoehtoja painetuille materiaaleille ja vähentänyt kertakäyttömuovia – vuodesta 2018 alkaen jopa 230 tonnia vuodessa. Yksittäiset toimet voivat tuntua pieniltä, mutta niiden yhteisvaikutus on merkittävä.
Ruokajäte poltettava
Finnair käynnisti viiden vuoden kiertotalousohjelman vuonna 2021. Sen myötä Finnair on edistynyt materiaalitehokkuudessa ja jätehuollossa.
Yhtiö käyttää datalähtöistä lähestymistapaa materiaalivirtojen seurantaan ja kehittämiskohteiden tunnistamiseen. Kierrätysaste on noussut 22 prosentista lähes 29 prosenttiin.
Vaikka luku voi vaikuttaa pieneltä, Koski muistuttaa, että kansainväliset säädökset rajoittavat kierrätystä ilmailussa.
Suurimpia haasteita on kansainvälisen ruokajätteen käsittely: eläintautisäädökset edellyttävät sen polttamista kierrätyksen sijaan. Finnair tekee yhteistyötä mm. IATA:n kanssa sääntelyn muuttamiseksi.
Yhteistyö on muutenkin keskeinen osa Finnairin kiertotalousstrategiaa.
Ilmailu toimii globaalissa ekosysteemissä, jossa yhteistyötä tehdään laajan toimittaja-, catering- ja logistiikkaverkoston kanssa. Kiertotalouden toteuttaminen edellyttää koko toimitusketjun yhteensovittamista, mikä on haastavaa alueellisten kierrätysjärjestelmien ja säädösten vaihdellessa.
Vaikka Finnair on kehittänyt prosessejaan erityisesti Helsinki-Vantaan lentokentällä, seuraava askel on laajentaa toimintamalleja kansainväliseen verkostoon.
Airbus purkuun ja kiertoon
Lentokoneiden huolto ja kunnostus ovat myös keskeisiä alueita.
Finnairin tekninen tiimi korjaa ja uudelleenkäyttää osia, mikä pidentää niiden elinkaarta ja vähentää uusien osien valmistustarvetta.
Yhtiö osallistuu varaosapoolijärjestelmiin, joissa useat lentoyhtiöt jakavat varaosia. Tämä vähentää varastointitarvetta ja parantaa tehokkuutta.
Vuonna 2021 Finnair toteutti kunnianhimoisen projektin purkamalla ja kierrättämällä kokonaisen Airbus A319 -koneen. Yli 80 % sen materiaaleista hyödynnettiin uudelleen. Mm. Mercedes-Benz käytti alumiinia autojen valmistukseen.
Hiili kiertää polttoaineeksi
Tulevaisuudessa Koski näkee suurta potentiaalia kehittyneissä kestävissä lentopolttoaineissa, erityisesti synteettisissä polttoaineissa, joita valmistetaan hiilidioksidin talteenotolla.
Hän uskoo, että Suomella on hyvät edellytykset toimia edelläkävijänä, koska maassa on runsaasti uusiutuvaa energiaa ja vahvaa teknologiaosaamista.
Synteettiset polttoaineet voivat merkittävästi vähentää ilmailun ilmastovaikutuksia ja edistää kiertotaloutta muuttamalla hiilidioksidipäästöt arvokkaaksi resurssiksi.
Teksti pohjautuu Circular Coffee Break -podcastin 2.4.2025 julkaistuun jaksoon #51 Finnair’s circular shift: Rethinking Aviation Sustainability.
Voit kuunnella haastattelun podcast-alustalla: https://circularcoffeebreak.com/episodes
Teksti on julkaistu alun perin Circular Coffee Breakin podcast-jakson artikkeliversiona podcastin verkkosivuilla.
Uudelleenjulkaistu Uusiouutisissa Circular Coffee Breakin luvalla.
Kuva: Finnair. Finnair on käynnistänyt kiertotalousohjelman, joka painottaa yhteistyötä koko ekosysteemin toimijoiden kesken.


