24.2.2017 Suomalaisfirma suunnittelee valmistavansa pian Oulussa älypuhelimia, jotka päihittävät ekologisuudessaan ja kiertotalousperiaatteissaan nykykilpailijat. Puzzlephonen vanhenemista ei tarvitse pelätä, sillä sen…
Lakko ja konkurssi vaikuttavat jätteenkuljetuksiin – Tällä konstilla asukas voi varautua
Suomalainen jätehuolto on tunnettu siitä, että jätteen keräys ja kuljetus toimivat yleensä hyvin ja luotettavasti, olivat olosuhteet mitkä hyvänsä. Jätelogistiikka on hoidettu halki koronapandemian, polttoaineen hinnankorotusten ja ennätyslumisten talvien.
Nyt jätteenkuljetusta kuitenkin kohtaa yhtä aikaa kaksi häiriötilannetta, jotka näkyvät niin kotitalouksien ja elinkeinoelämän jäteastioiden kuin Rinki-ekopisteidenkin tyhjennysten viivästyksinä.
Perheyritys ajautui maksukyvyttömyyteen
Perheyritys Jätehuolto Laine hakeutui konkurssiin 10.2.2023, mikä on vaikuttanut jätteenkuljetuksiin ainakin kymmenen kuntaomisteisen jäteyhtiön alueella sekä myös joidenkin elinkeinoelämän jätteiden tyhjennyksissä.
YLE kertoo, että Keski-Suomen käräjäoikeuden mukaan yhtiö on maksukyvytön. Yhtiöllä on velkaa noin 11 miljoonaa euroa.
Yhtiö on tehnyt jätteenkuljetuksia 50 jätepakkaajan voimin eri puolilla Suomea. Joillain alueilla Laineella oli useita urakoita. Laine on hoitanut YLEn mukaan esimerkiksi Etelä-Karjalassa noin puolet koko maakunnan jätekuljetuksista.
Koska korvaavaa kalustoa ja uusia urakoitsijoita ei lennosta löydy, jätteenkuljetuksiin on aiheutunut katkoksia. Jätteenkuljetuksissa on myös tehty priorisointia, eli hoidettu ensisijaisesti esimerkiksi kriittisimmät bio- ja sekajätteen tyhjennykset.
”Poikkeuksellinen tilanne”
Monella alueella jätekuljetuksiin on kuitenkin löydetty nopeasti jo uudet urakoitsijat.
Näin on tapahtunut esimerkiksi Jyväskylän seudulla. Mustankorkean toimitusjohtaja Esko Martikainen kertoo, että Jätehuolto Laine hoiti kahta urakkaa, joista toisen hoitajaksi on nyt saatu Lassila & Tikanoja, toisen Urbaser.
Jäteastioita jäi Mustankorkean alueella tyhjentämättä viime viikon lopulla joitakin satoja, mutta uudet urakoitsijat pääsivät paikkaamaan tyhjennyksiä maanantaista (13.2.23) alkaen.
Jätehuolto Laine ehti toimia Mustankorkean kumppanina kuljetuksissa nelisen vuotta.
Martikainen pitää konkurssista johtuvaa häiriötilannetta erittäin poikkeuksellisena:
”Tämä on harvinaista, en muista vastaavaa tapahtuneen aiemmin. On vaikea sanoa, mistä tämä johtuu”, Martikainen pohtii.
Hän näkee, että kuljetusyrittäjien tilannetta vaikeuttavat nyt poikkeukselliset ajat. Yleistä taloustilannetta heikentävät korona, inflaatio, korkojen nousu ja kasvaneet polttoainekustannukset.
”Uskon, että monilla kuljetusyrittäjillä on sama tuska. Kuntayhtiöt ovat eri alueilla pyrkineet auttamaan kuljetusyrityksiä polttoaineen hinnannousun vuoksi. Kuntayhtiöiden sopimuksissa on voitu neuvotella indeksitarkistuksista tiheämmällä välillä kuin vain kerran vuodessa. Lisäksi täytyy muistaa, että kuntayhtiöt ovat kuljetuskumppaneille vakaita laskun maksajia. Kuntayhtiö maksaa aina laskun kuljetusyritykselle, oli kiinteistöillä rahaa tai ei.”
Lakko pysäytti tyhjennyksiä
Yksittäisen jäteyrityksen konkurssia laajempia vaikutuksia jätehuoltoon aiheutuu kuitenkin keskiviikkona 15.2. käynnistyneestä kuljetusalan lakosta.
Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n lakko pysäytti merkittävän osan Suomen jätekuljetuksista keskiviikosta alkaen.
Viikon mittaiseksi kaavailtu työtaistelu näkyy niin, että jäteastioiden tyhjennysaikataulut voivat muuttua tai jokin tyhjennyskerta voi jäädä kokonaan väliin.
”Kaikkia tyhjennyksiä ei pystytä tekemään esimiesvoimin”, Mustankorkean Esko Martikainen arvioi.
Mustankorkean toiminta-alueella Jyväskylässä, Laukaassa, Muuramessa ja Toivakassa lakko vaikuttaa yli puoleen jäteastioiden tyhjennyksistä eli noin 4 000 jäteastiaan joka päivä.
Martikaisen mukaan on onni onnettomuudessa, että lakko sattuu talviaikaan. Jätteen hajuhaitat eivät ehdi viikon mittaisen lakon aikana vielä pahentua.
”Ei pääse syntymään katastrofia, vaikka seka- ja biojätteen tyhjennykset siirtyvät parilla kolmella päivällä.”
Lakon aikana kannattaa lajitella jätteet entistä tarkemmin sekä mahdollisuuksien mukaan harventaa jäteastioilla käyntiä.
Lakko vaikuttaa esimerkiksi isojen toimijoiden kuten Lassila & Tikanojan ja Remeon jätekuljetuksiin.
L&T kertoo, että lakon aikana jätehuollossa priorisoidaan yhteiskunnan kannalta kriittisiä kohteita kuten sairaaloiden jätelogistiikkaa ja viemärihuollossa kaupunkien ja kuntien viemäriverkostoja. Jätekuljetuksissa etusijalla ovat bio-, energia- ja sekajätteiden tyhjennykset.
Rinki-ekopisteillä lakko näkyy
Lakko vaikuttaa myös Rinki-ekopisteiden toimintaan. Lakon aikana 15.-21.2. monia Rinki-ekopisteitä ei pystytä tyhjentämään eikä siivoamaan.
Osa Rinki-ekopisteiden keräyssäiliöistä on tyhjennetty etukäteen alkuviikosta. Mikäli lakko kestää useita päiviä, jotkut keräysastiat tulevat väistämättä täyttymään.
”Tällaisessa tilanteessa pyydämme ihmisiä pitämään pakkausjätteensä kotona ja tuomaan ne ekopisteisiin vasta lakon päätyttyä. Pakkausjätteitä ei saa jättää maahan säiliöiden ulkopuolelle, sillä se voi houkuttaa paikalle eläimiä sekä hidastaa pisteiden siivoamista ja tyhjentämistä lakon jälkeen entisestään”, muistuttaa Ringin operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.
Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti
Kuva: Tero Pajukallio. Asukkaiden kannattaa välttää nyt viemästä jäteastioihin tilaa vievää jätettä, sillä astioiden tyhjennykset voivat viivästyä poikkeustilanteen takia.