Kiertotalouden erikoislehti Uusiouutiset täyttää ensi vuonna pyöreitä vuosia. Uusiouutiset perustettiin vuonna 1989 alun perin edistämään jätteiden hyötykäyttöä ja uusioraaka-aineiden kauppaa.…
Molok Oy täyttää 30 vuotta
Huhtikuun 10. päivä vietetään Molok Oy:n 30-vuotispäivää. Syväkeräysmenetelmän alkuperäinen kehittäjäyhtiö on kasvanut vuosien aikana kansainväliseksi kiertotalouden edistäjäksi.
Molok-tuotteita on käytössä jo yli 40 maassa. Molok Classic- ja Molok Domino -syväkeräysjärjestelmiä on asennettu lähes 200 000 ympäri maailmaa.
Tuotteiden valmistus tapahtuu Nokialla. Yhtiö työllistää 85 ihmistä vakituisesti ja lisäksi 10–20 kausityöntekijää.
Organisaatioon kuuluvat myös tytäryhtiöt Espanjassa ja Ranskassa sekä mittava jälleenmyyntiverkosto.
Koronapandemia estää varsinaisten syntymäpäiväjuhlien järjestämisen nyt keväällä, mutta yhtiö on toiveikas, että syksyllä päästäisiin juhlimaan yhdessä:
”Jos rajoitteet antavat myöten, niin toivomme, että voisimme juhlia syksyllä asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, sidosryhmien ja oman henkilöstön kanssa. Myös partnerimme maailmalla eli jälleenmyyjät ja toimittajat ovat meille äärimmäisen tärkeitä”, kuvailee Molok Oy:n toimitusjohtaja Marko Penttinen.
Juhlavuoden aikana Molok Oy näkyy esimerkiksi sosiaalisen median kampanjassa, joka korostaa kotimaisuutta, alkuperäisyyttä ja pitkää kokemusta.
”Innovatiivisuus on aina leimannut Molokia. Olemme askeleen edellä. Tämä näkyy siinäkin, että kilpailijat ovat surutta kopioineet tuotteitamme. Tuotteita voi yrittää kopioida, mutta ei tietotaitoamme ja kokemuksen mukanaan tuomaa osaamista. Se on meidän vahvuutemme, jolla aiomme pitää asemamme seuraavatkin 30 vuotta”, Penttinen tiivistää.
Päivitettävyys on kiertotaloutta
Penttinen uskoo, että mitä pidemmälle kiertotalous kehittyy, sitä paremmin tuotteiden hyödyt pääsevät esiin. Hän viittaa siihen, että kiertotalouden mukaisesti kaikkia, jo asennettujakin Molok-ratkaisuja voi päivittää vastaamaan kiristyvän jätelain tarpeita.
Jyväskyläläinen Penttinen aloitti itse Molok Oy:n toimitusjohtajana elokuussa. Korona-ajan vuoksi hän ei ole päässyt tapaamaan maailmalla toimivia yhteistyökumppaneita kuin toistaiseksi Teams-yhteyksien kautta.
”Toisaalta nyt on ollut enempi aikaa tutustua yrityksen tuotteisiin ja kotimaiseen henkilöstöön. Minut on otettu hyvin vastaan. Molok on vahva brändi: tunnettu, innovatiivinen ja kansainvälinen.”
Kuva: Molok Oy. Marko Penttinen on 30 vuotta täyttävän Molok Oy:n tuore toimitusjohtaja.