Kuopiolaisten jätteet kerätään nyt kuudella uudella biokaasukäyttöisellä jäteautolla. ”Pitkäaikainen toiveemme ja tavoitteemme biokaasulla kulkevista, vähäpäästöisistä jäteautoista on vihdoin toteutunut”, iloitsee…
Pistooli käteen
29.8.2018
Käännän vipua 180 astetta ja lukitsen kaasupistoolin auton tankkiin. Kuuluu samanlainen suhahdus kuin elokuvassa, jossa avaruusaluksen liukuovi aukeaa ja sankari astuu kapseliin.
Tankkausaseman mittarissa luvut alkavat vilistä. Ylempi rulla laskee euroja, alempi kiloja. Enää jokainen kasvavan luvun pyörähdys ei tuota tuskaa lompakossa, sillä loppusumma jää pieneksi: tankki täyteen biokaasua alle 30 eurolla. Alemman luvun pyörähdyskään ei kirpaise samalla tavalla, kuin entistä, fossiilisilla kulkenutta koslaa tankatessa. Biokaasulla elinkaaripäästöt pienenevät jopa 85 prosenttia. Polttoaine on tehty resurssiviisaasti ja paikallisesti, alueen asukkaiden biojätteistä. Siihen sisältyy myös bonus: sitä ei tuoda Venäjältä.
Perheemme on vihdoin tehnyt ilmastoteon. Vaihdoimme biokaasu-hybridiautoon. Se ei käynyt helposti, vaikka Suomen hallitus tuntuu niin ajattelevan kaavaillessaan, että 12 vuoden päästä Suomen teillä huristelee jo 50 000 biokaasuautoa.
Sukulaisten ja tuttavien epäileväisiä asenteita koitimme lievittää viittaamalla auto- ja päästövertailuihin ja biokaasuautoilijoiden kokemuksiin. Tähän perustelurumbaan ei tavallisen bensa-auton ostaja joudu. Pohdimme myös, olisiko pitkällä tähtäimellä järkevintä sittenkin hankkia sähköauto. Mikä on ekologisinta? Entä miten tankkaus- ja latausinfra kehittyy?
Päädyimme silti biokaasuun ja marssimme autokauppaan. Yllätykseksemme kauppias sanoi koeajon jälkeen, ettei voi myydä autoa meille. Syynä olivat WLTP-päästömittaukset ja ajoneuvojen tyypittäminen, joiden takia muutamien automallien toimitusajat venyvät. Onneksi löysimme lopulta sopivan ajokin — käytettynä Ruotsista.
Kotimme lähellä on Mustankorkean biokaasutankkausasema. Toinen nousee Jyväskylän Seppälään marraskuussa. Asemat ovat löytyneet helposti. Kaikki on listattu kartalle esimerkiksi Gasumin verkkopalvelussa, jossa on nyt jo nelisenkymmentä tankkausasemaa. Emmekä ole tankilla yksin. Mustankorkealla tankkausmäärät ovat yli kaksinkertaistuneet viime kesästä. Heinäkuussa tankkaustapahtumia oli melkein 900. Trafin tilastojen mukaan kaasuautoja ja -hybridejä on ensirekisteröity tuplavauhtia viime vuoteen verrattuna.
Biokaasuautoilulle hallaa tekevät kuitenkin huolet, joita liittyy etenkin yhden biokaasulaitostoimittajan ongelmiin. Niiden vuoksi mm. Itä-Suomessa on ollut tilanteita, etteivät autoilijat olekaan saaneet tankkiaan täyteen. Biokaasua on jouduttu toimittamaan konteissa Mustankorkealta asti. Jää nähtäväksi, kuinka suuren vahingon tilanne aiheuttaa paitsi biokaasun tuotantokapasiteetille, etenkin biokaasuautoilun maineelle.
Mitä pitelemme kädessämme tankkauspisteellä 12 vuoden päästä? Tahmaista letkua, sähköpistoketta vai sileää pistoolia?
Elina Saarinen
päätoimittaja
Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena kiertotalouden erikoislehti Uusiouutisissa 5/2018.
Kuva: Tero Pajukallio.