Sihvari-konserni laajentuu Turun seudulle

Facebooktwitterlinkedin

Sihvari Oy on ostanut Turun Seudun Hyötykuljetus Oy:n koko osakekannan syyskuussa. Kauppa nopeuttaa keväällä aloitettua Sihvari Oy:n laajentumista Turun seudulle.

 

”Yrityskauppa on luonteva askel. Kaupan myötä jatkamme nopeaa kasvua toiminta-alueillamme. Yhteenliittymä ei vain turvaa työpaikkoja molemmissa yhtiöissä, vaan se mahdollistaa merkittävät lisärekrytoinnit”, sanoo Sihvari Oy:n toimitusjohtaja Janne Andersin.

Hän ennakoi, että Turkuun on tarvetta rekrytoida muutama uusi työntekijä jo tulevan talven aikana.

Turun Seudun Hyötykuljetus Oy:n perustaja Mika Salonen jatkaa Turun yksikön päällikkönä vastaten operatiivisesta toiminnasta.

Sihvarilla on ennestään toimintaa Jyväskylässä, pääkaupunkiseudulla sekä Itä-Suomessa, esimerkiksi Kuopiossa ja Lappeenrannassa.

Turun suunta on ollut yhtiön laajenemissuunnitelmissa jo jonkin aikaa. Ensimmäiset asiakkuudet sinne avautuivat keväällä. Yritysosto tuki kasvustrategiaa.

”Korona vauhditti laajenemista. Alun perin Turun yksikkö oli tarkoitus perustaa vuotta myöhemmin. Kun nyt tarjoutui tilaisuus laajentaa konsernia yritysostolla, olemme innostuneita. Yhteenliittymistä helpotti, että molemmissa yhtiöissä on valmiiksi samanlaiset arvot ja yllättävän yhtenevä toimintakulttuuri”, Andersin pohtii.

 

Puhtaampaa kalustoa

Sihvari tähtää Suomen suurimmaksi perheomisteiseksi jäte- ja kiertotalousmateriaalien kuljetusyhtiöksi, heti alan kolmen suurimman toimijan kantaan. Andersinin mukaan kilpailuvaltteja ovat joustavuus, hyvä asiakaspalvelu sekä etenkin yritysasiakkaiden laadukkaat ratkaisut.

Yrityskaupan jälkeen Sihvari Oy:n ja Turun Seudun Hyötykuljetus Oy:n yhteenlaskettu liikevaihto on yli 15 miljoonaa euroa. Henkilökuntaa yhtiöissä on noin sata ja ajoneuvoja 80.

Andersinin mukaan tavoitteena on, että liikevaihto kasvaa 25 miljoonan luokkaan 3-5 vuoden sisällä.

”Yrityskaupan ansiosta toimimme leveämmillä hartioilla. Pystymme uusimaan kalustoa ja ajamaan entistä ekologisemmilla autoilla.”

Sihvari on uudistanut kalustoaan nopeasti: Alle viisivuotiaiden jätepakkareiden määrä on nostettu kahdessa vuodessa kahdestatoista kolmeenkymmeneen. Samalla on siirrytty vähäpäästöisempään Euro 6 -päästöluokkaan. Biokaasuautoja Sihvarilla on tällä hetkellä kolme.

”Valitettavasti kaasuauton toimintasäde on etenkin maaseudun kuljetuksissa liian lyhyt, vain 250 kilometriä. Kaasukuorma-auton arvo myös laskee nopeammin kuin dieselauton. Tämä pitäisi pystyä hinnoittelemaan ajourakan hintaan.”

Andersin toivoo, että välivaiheen jälkeen raskas kalusto alkaa tulevaisuudessa hyödyntää vetyä ja polttokennoteknologiaa.

Facebooktwitterlinkedin