Teknis-taloudellinen ratkaisu polystyreenin kierrätykseen

Facebooktwitterlinkedin

VTT kumppaneineen kehittää polystyreeni-muovijätteen kierrätystä ja hyödyntämistä Euroopassa.

”Tavoitteemme on tarjota teknisesti ja taloudellisesti toimiva ratkaisu polystyreenijätteen kierrättämiseen Euroopassa”, kertoo projektipäällikkö, erikoistutkija Muhammad Saad Qureshi VTT:ltä.

Kaksivuotisessa MoPo-projektissa yritykset kokeilevat polystyreenijätteen erilliskeräystä, jätemateriaalien käsittelyä VTT:n kehittämällä uudentyyppisellä ekstruuderilla sekä mekaanista ja kemiallista kierrätystä.

Kumppanuusprojekti kehittää koko polystyreenin kierrättämiseen liittyvää arvoketjua. Projekti selvittää polystyreenin tuotanto- ja kulutusvirtoja. Tavoitteena on luoda logistinen malli polystyreenijätteen keräykseen.

 

Kaikkea ei voi kierrättää

 

Polystyreeniä käytetään tavallisesti kovassa muodossaan pakkauksissa kuten jogurttipurkeissa. Paisutettuna sitä käytetään EPS-muovina eli styroksina, kun tarvitaan eristystä tai iskujen vaimentamista.

Molempia lajeja voidaan kierrättää mekaanisesti eli muotoilla uusiksi polystyreenituotteiksi sulattamalla.

Kerätyn polystyreenijätteen määrä on kuitenkin Suomessa vähäinen, joten se päätyy tavallisesti poltettavaksi.

EPS-muovin keräys on osoittautunut erityisen haastavaksi, koska EPS vie painoonsa nähden paljon tilaa sekä murenee ja likaantuu helposti.

MoPo-projektin tavoitteena on palauttaa jäte puhtaaksi polystyreeniksi tai styreenimonomeereiksi eli muiden muovien ja kemikaalien raaka-aineeksi.

Koska kaikki polystyreenijäte ei sovellu mekaaniseen kierrätykseen, MoPo-projektissa kehitetään myös termokemiallisia kierrätysmenetelmiä.

Termokemiallisesti kierrätettäessä polystyreeni pilkotaan pyrolyysillä, siis hapettomissa oloissa kuumentamalla, lyhyemmiksi polymeeriketjuiksi ja styreenimonomeereiksi.

Näin syntynyt pyrolyysiöljy voi puhdistettuna korvata öljyjakeita, kun valmistetaan esimerkiksi aromaatteja, latekseja, polystyreeniä sekä hiilimustaa.

Projektissa kehitetään myös menetelmä, jolla palonestoaineita ja muita haitallisia kemikaaleja sisältävä polystyreenijäte voidaan hyödyntää turvallisesti.

VTT:n johtaman MoPo-projektin kokonaisbudjetti on 964 000 euroa, ja sen rahoittavat Business Finland, VTT sekä tutkimus- ja yrityskumppanit: Aalto-yliopisto, L&T, HSY, Finnfoam, PS Processing, CH-Polymers, Pohjanmaan Hyötyjätekuljetus ja Suomen Uusiomuovi.

Kuva: Scanstockphoto.

Facebooktwitterlinkedin