Tekoäly poimii akut pois kierrätyslaitoksen lajittelulinjastolta – Itävallan jättilaitoksessa pakkauksia lajittelee peräti 35 ”nirriä”

Kuva: Stadler. Itävallan Sollnaun uusi pakkausten lajittelulaitos on pitkälle automatisoitu. Järjestelmään on integroitu tekoälypohjainen akkujen ja paristojen poistojärjestelmä.
Facebooktwitterlinkedin

Väärin lajitellut akut ovat iso paloturvallisuusriski kierrätys- ja lajittelulaitoksissa, koska ne voivat syttyä räjähdysmäisesti käsittelyprosesseissa.

Saksalainen Stadler on nyt valjastanut tekoälyn vähentämään tulipaloriskejä.

Itävaltalainen PreZero Sorting Austria GmbH otti loppukesästä käyttöön Sollnaussa Stadlerin toimittaman modernin ja automatisoidun pakkausjätteen lajittelulaitoksen, jossa on käytössä uusi turvallisuutta parantava ja lajittelua tehostava ratkaisu.

20 materiaalijaetta talteen pakkausjätevirrasta

Sollnaun laitoksessa on useita automatisoituja ja tekoälypohjaisia linjastoja, jotka lajittelevat pakkausjätettä 20 kierrätysjakeeseen.

Lajittelutehoa voi verrata Ruotsin Motalassa toimivaan Site Zero -laitokseen, joka lajittelee suomalaistenkin pakkausjätteitä. Motalassa talteen saadaan kymmenestä kahteentoista materiaalijaetta.

Itävallan jättimäinen laitos jakautuu kahteen moduuliin, joiden kapasiteetti on 104 500 tonnia pakkausjätettä vuodessa.

Lajittelulinjastot pystyvät erottelemaan kotitalouksista kerättyä, kevyttä kartonkipakkausjätettä ja muovipulloja sekä kaupallisista lähteistä peräisin olevaa kevyttä pakkausjätettä.

Jäte kulkee NIR-lajitteluyksiköstä toiseen

Sollnaun laitos rikkoo epävirallisen ”nirriennätyksen”: Laitoksessa on peräti 35 Steinertin lähi-infrapunatekniikkaan (near infra-red, NIR) perustuvaa optista lajittelijaa. NIR tunnistaa tekoälyn avulla jätteiden joukosta halutut materiaalit ja ottaa ne talteen ilmaerottimilla.

Lajittelutarkkuutta parantavat sisäiset kierrot: materiaalit kulkevat neljän lisälajitteluvaiheen läpi. Kullakin lajittelulinjastolla olevat NIR-talteenottoyksiköt kierrättävät väärin lajitellut materiaalit takaisin prosessin alkuun.

Kalvomuovit ja muut kalvomaiset materiaalit erotetaan irtomateriaalivirrasta ensin. Sen jälkeen rauta- ja ei-rautametallit sekä kartonkiset juomapakkaukset lajitellaan erikseen. Kolmiulotteinen virta lajitellaan lopullisiin tuotejakeisiin useissa lajitteluvaiheissa.

Välipuskurointijärjestelmät, lisälajittelulinjat ja täysin automatisoitu paalaimen ohjaus mahdollistavat sen, että pakkausjätevirrasta saadaan talteen kaikkiaan 20 puhdasta materiaalijaetta jatkokäsittelyä ja kierrätystä varten.

Mahdollisimman vähän seisokkeja

PreZerolle tärkein laitoksen ominaisuus on sen maksimoitu paloturvallisuus.

Tekoälypohjainen BatterySort-järjestelmä havaitsee jo varhaisessa prosessivaiheessa, jos jätevirran seassa on väärin lajiteltuja akkuja tai paristoja. Järjestelmä poistaa ne turvallisesti ennen kuin ne pääsevät linjastoilla eteenpäin.

Innovaatio parantaa palontorjuntaa ja edistää myös materiaalien talteenotto- ja kierrätysastetta.

Laitos on suunniteltu niin, että sitä voi käyttää jatkuvatoimisesti eikä erillisiä huoltokatkoja tarvita.

”Tämä sisäänrakennettu varmistus takaa laitoksen jatkuvan käytettävyyden, minimoi seisokit ja säilyttää suuren kapasiteetin myös huollon aikana. Tämä tehostaa toimintaa ja parantaa luotettavuutta”, kommentoi PreZeron projektipäällikkö Tristan Merk.

Laitos on valmiina myös tulevaisuuden kiristyviin lajittelu- ja kierrätysvaatimuksiin.

”Yksi painopisteistämme tässä projektissa oli suunnitella järjestelmäarkkitehtuuri, joka varmistaa maksimaalisen käytettävyyden ja toiminnan joustavuuden”, selventää Stadlerin projektipäällikkö Julius Henn.

Teksti: Elina Saarinen, Uusiouutiset

Kuva: Stadler. Itävallan Sollnaun uusi pakkausten lajittelulaitos on pitkälle automatisoitu. Järjestelmään on integroitu tekoälypohjainen akkujen ja paristojen poistojärjestelmä.

Facebooktwitterlinkedin
Uusiouutiset
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.