Ultrapikamuoti ajoi suositun nettikirpputorin talousvaikeuksiin – Vähänkäytetty.fi:n emoyhtiö hakeutui konkurssiin

Kuva: Adobe Stock. Sosiaalinen media on täynnä ultrapikamuodin ”haul”-videoita, joissa esitellään ja kokeillaan päälle verkkokaupoista hankittuja vaatteita. Termi haul (haalia, rahdata, saalis) viittaa usein siihen, että vaatteita on saatu paljon erittäin halvalla ja siksi ostettu massoittain ja osin summanmutikassa. Osa videoiden tekijöistä myös myöntää suoraan, että ei tule käyttämään kaikkia hankkimiaan vaatteita.
Facebooktwitterlinkedin

Vähänkäytetty.fi-nettikirpputoria pyörittänyt Suomen Nettikirpputorit Oy on hakeutunut konkurssiin heinäkuussa.

Palvelu ehti toimia kymmenisen vuotta, ja se sai paljon suosiota käyttäjien keskuudessa. Palvelulla oli kuukausittain yli 300 000 käyttäjää.

Vähänkäytetty.fi-palvelussa verkkokauppayritys hoiti myyjän ja ostajan välisen rahaliikenteen ja tuotteiden lähetyslogistiikan. Tämä pienensi asiakkaiden maksamia toimituskuluja.

Hintakilpailu kävi kovaksi

Toimitusjohtaja Ossi Salo julkaisi heinäkuussa LinkedIn-sivuillaan konkurssitiedotteen, jossa hän kertoi inflaation ja nopeasti muuttuneen markkinatilanteen aiheuttaneen paljon haasteita matalahintaisten käytettyjen vaatteiden kaupassa.

Ultrapikamuodin nopea rynnistys markkinoille ajoi nettikirpputorin myynnin laskuun. Esimerkiksi kiinalaisissa verkkokaupoissa uusien vaatteiden hinta oli jopa halvempi kuin käytettyjen, kotiin toimitettunakin.

”Taloussuhdanteet ovat heikentäneet kuluttajien ostovoimaa ja aiheuttaneet sen, että tavallisella kuluttajalla on entistäkin vähemmän varaa tehdä ekologisia ja tiedostavia valintoja. On erittäin harmillista huomata, kuinka suomalaiset ostavat ulkomailta tavaraa välittämättä siitä, missä ja miten tuotteet on valmistettu ja liittyykö siihen eettisiä ongelmia”, tiedotteessa todetaan.

Yhtiö koitti vielä löytää neuvottelemalla lisärahoitusta, mutta sitä ei löytynyt. Lopulta kassavarat loppuivat ja yhtiön oli pakko lopettaa toimintansa.

Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti

Kuva: Adobe Stock. Sosiaalinen media on täynnä ultrapikamuodin ”haul”-videoita, joissa esitellään ja kokeillaan päälle verkkokaupoista hankittuja vaatteita. Termi haul (haalia, rahdata, saalis) viittaa usein siihen, että vaatteita on saatu paljon erittäin halvalla ja siksi ostettu massoittain ja osin summanmutikassa. Osa videoiden tekijöistä myös myöntää suoraan, että ei tule käyttämään kaikkia hankkimiaan vaatteita.

Facebooktwitterlinkedin