KAUPALLINEN YHTEISTYÖ. Siitä on yli 20 vuotta, kun Jukka Koivisto ja Hanna-Liisa Järvinen kokosivat osaajien tiimin palvelemaan suomalaisia kuntia ja…
Verdis Oy löytää ratkaisut kierrätyksen tehostamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Kun asiakasyritys saa tarkan tiedon, millaista jätettä sen toiminnasta syntyy, kierrätystä on mahdollista tehostaa. Ympäristötavoitteiden saavuttamisessa auttavat Verdis Oy:n rautaiset ammattilaiset.
Kun yritys haluaa vähentää tuottamansa jätteen määrää, jätehuoltoyhtiölle se voi merkitä keräysastioiden tyhjennysvälin harvenemista. Tämä ei ole ongelma vaan keskeinen tavoite myös ympäristöhuoltopalveluja tarjoavalle Verdis Oy:lle.
”Jätteen vähentäminen ja materiaalikierrätyksen tehostaminen on meidän tehtävämme, ja siinä haluamme yrityksiä auttaa. Asiakkaan etu on meidänkin etumme”, sanoo Verdiksen suurasiakaspäällikkö Tero Tykkyläinen.
Verdis tuottaa ympäristöalan palveluja yrityksille ja julkisyhteisöille eri puolilla Suomea. Palveluihin kuuluvat lajittelutarpeisiin mitoitettujen keräysvälineiden myynti ja vuokraus sekä niiden tyhjennys ja jätejakeiden kuljetus asianmukaisiin käsittelylaitoksiin. Verdis tarjoaa asiantuntemustaan, kun asiakas haluaa pienentää hiilijalanjälkeään, valmistautua sertifiointiin ja tehostaa lajitteluaan.
Yhteistyö lähtee aina asiakkaan toimintaan ja tilanteeseen paneutumisesta.
”Käymme tarjousta tehdessä tutustumassa asiakaskohteeseen. Katsomme, kerätäänkö siellä jo kaikkia niitä jätteitä, joita on mahdollista kerätä ja joiden keräystä lainsäädäntökin edellyttää. Sen mukaan tarjoamme ratkaisuja – tarvitaan sitten paalainta, puristinta, lavoja, etukontteja tai muita keräysvälineitä”, Tykkyläinen kertoo.
Lajittelu kiinnostaa
Verdis kannustaa yrityksiä lajittelun lisäämiseen ja poltettavan jätteen vähentämiseen. Suurasiakaspäällikkö Minna Nors on työssään havainnut, että lajittelu myös kiinnostaa yrityksiä entistä enemmän.
”Jätelakiuudistuksen myötä yrityksissä on viime vuosina havahduttu etenkin pakkausmuovin ja biojätteen keräykseen. Ja joidenkin asiakasyritysten on mietittävä myös esimerkiksi tekstiilijätteen kierrätystä”, hän mainitsee.
Verdiksen asiakkaisiin kuuluu monenlaisia ja monen kokoisia yrityksiä aina teollisuuslaitoksista kauppakeskuksiin ja julkishallinnon organisaatioihin. Jokaiselle räätälöidään juuri niiden tarpeisiin vastaava jätehuollon kokonaisuus. Se on monesti usean tekijän summa.
”Esimerkiksi jokin teollinen toimija saattaa käyttää tuotannossaan aika erikoisiakin materiaaleja. On mietittävä paitsi sitä, mikä on niille hyvä keräysväline, myös sitä, mihin materiaali voidaan toimittaa.”
Materiaalikierrätysastetta on Norsin mukaan saatu monessa yrityksessä kasvatettua jo sillä, että sekajätteestä saadaan pois pahvit, pakkausmuovi ja biojäte. Hyviä onnistumisia on seurannut myös siitä, kun yrityksessä opitaan tunnistamaan, missä sen toiminnoissa syntyy merkittäviä jätejakeita.
Erässä yrityksessä kierrätysaste parani, kun pakkausmuovin keräysastiat vaihdettiin järeämpään välineeseen eli puristimeen.
”Kun yritys tunnistaa, millaisia materiaaleja talon sisällä liikkuu, niille voidaan järjestää oikeanlaiset keräysvälineet ja sijoittaa ne niin, että lajittelu sujuisi mahdollisimman helposti. Autamme tekemään tästä kokonaisuudesta järkevän”, Tykkyläinen toteaa.
Järkevyyttä lisäävät muun muassa jätepuristinten ja -paalainten antamat etähälytykset, jotka ilmoittavat milloin laitteet alkavat täyttyä. Asiakkaille se tietää usein säästöä tyhjennyskustannuksissa.
Kierrätysasteen paraneminen edellyttää aina myös sitä, että yritys opastaa ja motivoi henkilöstöään huolehtimaan jätteet oikeisiin paikkoihin. Vaikka päävastuu tästä on yrityksellä itsellään, apua voi aina kysyä myös jätehuoltoyhtiöstä.
”Asiakkaan kanssa käydään läpi, mikä heidän mielestään olisi paras tapaa opastaa ihmisiä. Joskus olen pitänyt yrityksen auditoriossa esitelmää lajittelusta ja joskus taas napannut ihmisiä hihasta lastauslaiturilla ja kysynyt, mihin he ovat mitäkin jätettä viemässä”, Nors kertoo.
Ympäristövastuuta edistämässä
Jätehuollon yritys voi omalta osaltaan auttaa asiakasyrityksiä ympäristövastuullisuuden edistämisessä ja ympäristötavoitteiden saavuttamisessa.
”Voimme lisätä asiakkaiden tietämystä kierrätys- ja jätehuollon alueella ja siltä osin edistää ympäristövastuullisuusajattelua. Omissa asiakkaissani on useita yrityksiä, jotka ovat alkaneet tehdä ESG-ympäristövastuullisuusraportointia ja asettaneet itselleen tavoitteita hiilineutraaliudesta”, Nors huomauttaa.
Verdiksen asiakasyritykset voivat seurata omaa jätelajikohtaista CO2ekv-päästötietoa Globes-raportointipalvelun avulla. Päästölaskennan kertoimet on suhteutettu Suomen olosuhteisiin ja tyhjennysten ja kuljetusten ominaiskulutustietoihin.
Helppokäyttöinen, selainpohjainen raportointijärjestelmä antaa tiedot yrityksen jätemääristä ja -kustannuksista jätelajeittain, jätteiden hyötykäyttöasteesta sekä eri laitoksiin toimitetuista jätemääristä. Kertyvä data auttaa yritystä seuraamaan omaa jätehuollon tilannetta ja tekemään tarvittaessa korjausliikkeitä. Asiakkaat voivat myös hyödyntää monipuolisia raportteja esimerkiksi viranomais-, ympäristö- ja yhteiskuntavastuuraportoinnissaan.
”Tänäänkin eräs asiakasyritys huomasi raportointijärjestelmän ansiosta, että yhdestä sen toimipisteestä tulee selvästi enemmän polttoon menevää jätettä kuin toisesta kohteesta, jossa kierrätysaste on paljon parempi. Järjestelmän antamat faktat ovat hyvin selkeitä”, Tykkyläinen sanoo.
Ketterää palvelua
Verdis Oy eli entinen Urbaser Oy on toiminut uudella nimellään viime vuoden joulukuussa toteutuneesta yrityskaupasta lähtien. Urbaserin pohjoismaiset liiketoiminnot vaihtoivat silloin omistajaa ja kuuluvat nyt Verdis Nordic -konserniin.
Suurasiakaspäälliköt pitävät muutosta myönteisenä askeleena yhtiön kehittämisessä. Uusi yritysnimikin miellyttää.
”Tuntuu hyvältä, että olemme pohjoismainen yhtiö, jossa meillä on paljon yhteistä ja jaettavaa keskenämme. Uuden omistajan myötä meillä on myös aiempaa paremmat mahdollisuudet saada investointeja yhtiöön ja sitä kautta myös asiakkaiden palvelun kehittämiseen”, Tykkyläinen arvioi.
Tämä lisää todennäköisesti myös Verdis Oy:n kasvua, joka yrityksessä on ennestäänkin ollut vahvaa. Mihin menestys perustuu?
”Voimavaramme on ketteryys ja palvelujen sujuvuus. Viemme asioita eteenpäin vahvassa yhteistyössä asiakkaiden kanssa, ja tästä myös olemme saaneet heiltä hyvää palautetta”, Nors toteaa.
Tykkyläinen pitää tärkeänä valttina raportointia ja laadukasta asiakaspalvelua.
”Kun meille soittaa, puheluun vastataan keskimäärin viidessä sekunnissa. Eikä pelkästään vastata, vaan asiakkaan asiaa saadaan eteenpäin jo saman päivän aikana. Olemme asiakkaan kanssa aina samalla puolella”, hän summaa.
Verdis Oy palvelee Helsingistä Ivaloon
- Valtakunnallisesti toimiva Verdis Oy tuottaa ympäristöhuollon palveluja kaupan ja teollisuuden sekä julkisen sektorin asiakkaille. Palveluvalikoimassa ovat kaikki jätehuollon osa-alueet eri kokoisten yritysten tarpeisiin.
- Verdis auttaa asiakkaitaan hiilijalanjäljen pienentämisessä. Palveluihin kuuluvat muun muassa jätehuoltosuunnitelmat, keräysvälineiden kilpailutus, raportointi- ja seurantajärjestelmät sekä ympäristönhuollon rakenteelliset uudistushankkeet.
- Yrityksellä on 18 toimipistettä, joissa työskentelee yhteensä noin 460 henkilöä. Liikevaihto on yli 65 miljoonaa euroa. Pohjoismainen emoyhtiö Verdis Group työllistää noin 2 000 henkilöä.
- Verdis Oy kuljettaa noin 350 000 tonnia eri jätejakeita vuodessa, ja kuljetusmatkat ja jäteastioiden tyhjennysvälit optimoidaan. Yrityksen palvelulupaus on Vähemmän on kanssamme enemmän.
Teksti: Helinä Kujala/ Uusiouutiset-lehti
Kuvat: Verdis Oy. Minna Nors ja Tero Tykkyläinen auttavat asiakkaita tekemään jätehuoltokokonaisuudesta järkevän ja kustannustehokkaan.