Autonosien kierrätys on tulevaisuuden ala

Romuautoista voisi saada purkamalla käyttökelpoisia varaosia. Kuva: Ruu Asikainen.
Facebooktwitterlinkedin

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ

EU-parlamentaarikko Sirpa Pietikäinen (kok.) kuvaa autonosien kierrätystä ja autopurkamoita tulevaisuuden alaksi.

”Tämä näkyy selkeästi myös ehdotuksessa EU:n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi”, hän sanoo.

Pietikäinen on tehnyt EU-parlamentissa työtä autopurkamoalan hyväksi jo 10 vuotta. Hän on antanut vahvan panoksensa juuri lausuntokierroksella olleeseen ehdotukseen uudeksi romuajoneuvoasetukseksi.

EU:n ehdotuksessa uudeksi romuajoneuvoasetukseksi on Pietikäisen mukaan melko tarkat määritelmät siitä, miten elinkaarensa lopussa olevat romuajoneuvot pitää kierrättää.

”Ensisijaisesti ne pitää kierrättää autopurkamojen kautta hyötykäyttöön osina. Autojen murskaaminen raaka-aineeksi on vasta toissijainen tavoite. Suunta on siihen, että autokin pitää suunnitella modulaarisiksi. Ihan kuten hirsitalotkin, autokin pitää voida purkaa ja koota uudelleen käyttämällä uusien osien rinnalla kierrätysosia.”

Kuva: Ruu Asikainen

Autopurkamoista varaosakeskuksia?

Suomen Autopurkamoliiton puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen ja järjestöjohtaja Kai Lindell kehuvat ehdotusta EU:n uudeksi romuajoneuvoasetukseksi todella hyväksi.

”Asetuksen valmistelussa on kuunneltu kaikkia osapuolia, EU-komissio on tehnyt parhaansa. Ydinkysymys on, miten paljon asetusehdotuksen jalkauttamisessa jätetään liikkumavaraa kansalliselle tasolle”, Jalonen sanoo.

Jos ehdotus realisoituu asetukseksi sellaisenaan, myös ajoneuvojen romutustodistusten myöntäminen tulee autopurkamoiden tehtäväksi. Nyt romutustodistuksia myöntävät kierrätysoperaattorit.

Suomessa noin 80 prosenttia romutukseen tulevista autoista menee suoraan murskattaviksi. Tämän takia valtaosa romuajoneuvojen käyttökelpoisitakin osista jää hyötykäyttämättä.

Suomessa romutetaan vuositasolla 80 000–100 000 autoa. Niistä oikeasti laillisten autopurkamoiden kautta osina kierrätettäviksi päätyy alle 20 000 autoa.

Autopurkamoyrittäjä ja Suomen Autopurkamoliiton hallituksen entinen puheenjohtaja Kari Laine pitää tärkeänä, että EU:n romuajoneuvoasetus realisoituisi niin, että autopurkamoiden työ olisi myös taloudellisesti kannattavaa.

Laineen mukaan niin autopurkamot kuin Suomen Autopurkamoliittokin ovat halukkaita kehittämään osien kierrätystä.

”Tietoa pitää kuitenkin jakaa avoimesti. Vuoropuhelua tarvitaan enemmän autopurkamoiden, kierrätysoperaattoreiden, Suomen Autokierrätyksen ja automaahantuojien välillä. Järkevillä korvauksilla voimme päästä autopurkamotoiminnassa ruotsalaisten tasolle, jolloin autopurkamoista voidaan olettaa syntyvän jollain aikavälillä todellisia varaosakeskuksia”, Laine sanoo.

Lue lisää:

Teksti: Timo Kiiski

Kuvat: Ruu Asikainen. Romuautoista voisi saada purkamalla käyttökelpoisia varaosia.

Facebooktwitterlinkedin