Uusi jätelakiesitys siirtää osan kertakäyttöisten muovituotteiden synnyttämän roskan siivoamisesta aiheutuvista kustannuksista kunnilta muovituotteiden tuottajien korvattavaksi. Tuottajat joutuvat korvaamaan kunnille jatkossa…
Kertakäyttömuoviroskan siivoamisen kustannukset korvataan jatkossa kunnille kiinteämääräisesti
Kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajat joutuvat jatkossakin korvaamaan kunnille kiinteään kustannukseen perustuvan korvauksen muoviroskaantumisen ehkäisemisestä, siihen liittyvästä tiedottamisesta ja neuvonnasta sekä roskien siivoamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Eduskunta on saanut käsiteltäväkseen jätelain muutosesityksen, joka on tarkoitus saattaa voimaan ensi vuoden alussa.
Esityksen mukaan eräiden kertakäyttöisten muovituotteiden (SUP, single used plastics) tuottajat maksaisivat kunnille vuosittain korvauksia roskaantumisen ehkäisy- ja siivoustoimista pääsääntöisesti kunnan asukasmäärän perusteella.
Kuntien ei siis tarvitsisi hakea korvauksia toteutuneiden kustannusten perusteella.
”Lakiesitys tehtiin, jotta vähennettäisiin viranomaisille ja kunnille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa”, taustoittaa ympäristöministeriön erityisasiantuntija Eini Lemmelä.
Työläs prosessi
Ilman lakimuutosesitystä kuntien olisi ensi vuoden alusta alkaen tullut selvittää niille muoviroskista aiheutuneet kustannukset, ja hakea näiden toteutuneiden kulujen mukaisesti korvausta tuottajilta.
Hakemukset on käsitellyt Pirkanmaan ELY-keskus, mutta ensi vuoden alussa käsittely siirtyy uudelle Lupa- ja valvontavirastolle.
Tiettyjen muovituotteiden ympäristövaikutusten vähentämisestä annetun direktiivin eli SUP-direktiivin (2019/904/EU) perusteella tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden tuottajilla on velvollisuus vastata kustannuksista, joita kunnille koituu tuotteista aiheutuvan roskaantumisen ehkäisystä, tähän liittyvästä tiedottamisesta ja neuvonnasta sekä näiden roskien siivoamisesta tietyillä julkisilla alueilla.
Suomessa on ollut käytössä siirtymäaika vuosina 2023–2025. Siirtymäaikana korvausvastuu on perustunut kiinteämääräiseen kustannukseen, koska vielä ei ollut riittävästi dataa toteutuneista kustannuksista.
Lakia on kuitenkin tulkittu niin, että kuntien on täytynyt ilmoittaa toteutuneet jätehuolto- ja siivouskustannukset.
”On huomattu, että kuntien on haastava kerätä tietoa toteutuneista kuluista. Kunnissa ei ole tällä tarkkuudella aikaisemmin seurattu, kuinka paljon rahaa menee näiden roskienjäteastiakeräykseen ja siivoamiseen. Urakoihin kuuluu tyypillisesti muutakin kuin roskien siivousta ja roska-astioiden tyhjennystä”, Lemmelä kertoo.
Myös Pirkanmaan ELY-keskukselle on aiheutunut runsaasti työtä kuntien ilmoitusten vastaanottamisesta, arvioinnista sekä korvauspäätösten laatimisesta.
”Kiinteämääräisellä korvauksella yksinkertaistetaan korvauspäätösten tekemistä ja koko korvausmenettelyä”, Lemmelä sanoo.
Ainoastaan tupakkaroskisten hankintakulut korvattaisiin kunnille toteutuneiden kulujen mukaisesti.
Kymmeniä miljoonia euroja keräykseen ja siivoukseen
Pirkanmaan ELY-keskus kertoo, että vuodelta 2024 vain noin puolet kunnista haki korvausta kertakäyttöisten muovituoteroskien siivouskuluihin. Näiden kuntien ilmoittamat kulut olivat yhteensä noin 26,5 miljoonaa euroa.
Kustannuksista pääosa, 14,9 miljoonaa euroa, oli roskien keräyskustannuksia. Siivouskulut muodostivat potista 10,7 miljoonaa euroa.
Tupakkajäteastioiden hankintoihin kunnat olivat käyttäneet 840 000 euroa ja tupakkatiedotukseen 18 000 euroa.
SUP-tuotteiden tuottajat korvaavat kunnille vuoden 2024 keräys- ja siivouskustannuksista yhteensä noin 1,80 euroa per kunnan asukas.
Korvausmäärät päätetään valtioneuvoston asetuksella
Kiinteämääräisestä korvauksesta ja sen suuruudesta on tarkoitus säätää vielä valtioneuvoston asetuksella, joka annetaan ensi vuoden aikana.
Asetus määrittelee, kuinka korvaus jaetaan jätteen keräyksen, roskaantumisen ehkäisyn tiedotus- ja neuvontatoimien sekä siivouksen kesken.
Samalla luodaan linjaukset sille, kuinka kustannukset jakautuvat eri SUP-tuoteryhmille.
Tuottajat on velvoitettu tekemään vähintään kolmen vuoden välein roskista koostumusselvityksiä, jotka osoittavat, minkälaisia osuuksia kertakäyttöisiä muovituoteroskia jätteen seassa on.
SUP-kustannusvastuu koskee esimerkiksi kertakäyttöisten muovisten elintarvikepakkausten, kääreiden, juomamukien ja juomapakkausten, muovikassien, kosteuspyyhkeiden, ilmapallojen ja tupakkatuotteiden aiheuttaman roskaantumisen ehkäisyä, siivouskuluja ja tupakkatuotteiden osalta neuvontatoimia.
Vuoden 2026 siivous- ja roskaantumisehkäisykustannukset korvataan jo jätelakimuutoksen mukaisesti. Korvauspäätökset tekee Lupa- ja valvontavirasto vuonna 2027.
Nikotiinipussit pois maasta
Samassa lakiesityksessä on toinenkin muutosehdotus.
Nikotiinipussien valmistajat ja maahantuojat tulisivat kustannusvastuuseen vuoden 2027 alusta alkaen.
Tällä hetkellä SUP-kustannusvastuu on koskenut pääasiassa suodattimellisia tupakkatuotteita kuten savukkeita ja tupakansuodattimia, mutta ei esimerkiksi piippu- tai purutupakkaa tai nikotiinipusseja.
”Nikotiinipussien aiheuttaman roskaantumisen on havaittu lisääntyneen”, Lemmelä sanoo. Ainakin osa nikotiinipusseista sisältää muovia, joten tuote soveltuu lisättäväksi SUP-kustannusvastuun piiriin.
Lue lisää siivouskustannusvastuusta ELY-keskuksen sivuilta.
Teksti: Elina Saarinen, Uusiouutiset
Kuva: Adobe Stock. Tupakantumpit ja nikotiinipussit ovat Suomen yleisimpiä roskia. Kunnat voivat periä jätteen keräyksen, roskien siivouksen ja tupakkaroskisten hankinnan aiheuttamia kustannuksia takaisin kertakäyttöisten muovituotteiden kuten suodattimellisten tupakkatuotteiden ja tupakansuodattimien valmistajilta ja maahantuojilta.










