Eurooppalaiset jäteteknologiatoimittajat hakevat nyt aktiivisesti kauppoja Kiinan markkinoilta. Jätehuoltosektorilla onkin projekteja tarjolla, sillä Kiinan hallitus suorastaan odottaa kansainvälisiä laitostoimittajia avuksi…
Kiinan cleantech-markkinat kiinnostavat suomalaisia
3.3.2016
Kiina julkaisee keväällä viisivuotissuunnitelman, jossa on painopisteitä ympäristöön sekä vihreään ja vähähiiliseen kehitykseen.
Suomalaiset cleantech-toimijat keskustelivat Kiinan yhä kasvavista markkinoista Beautiful Beijing -kasvuohjelman seminaarissa Säätytalolla 11. helmikuuta. Siihen osallistui yli 140 Kiina-asioista kiinnostunutta.
Kiinan Suomen suurlähettiläs YU Qingtai kertoi, että suomalaisia ja suomalaista cleantech-alan osaamista arvostetaan ja tarvitaan Kiinassa.
Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson kertoi Suomen tavoitteista olla pioneeri bioekonomiassa, kiertotaloudessa ja cleantechissä vuonna 2025.
”Beautiful Beijing -kasvuohjelma on erittäin konkreettinen esimerkki valtion tuesta liiketoiminnan ja innovaatioyhteistyön edesauttamiseen Suomen ja Kiinan yrityksille ympäristönsuojelussa, energiatehokkuudessa, puhtaiden prosessien ja uusiutuvan energian sektoreilla”, hän sanoi.
Gustafssonin mukaan suomalaisten konsortioiden on pystyttävä skaalautumaan, mikäli he haluavat pärjätä Kiinan markkinoilla. Hän korosti, että suomalaisten on pystyttävä toimimaan samassa tiimissä vastatakseen Kiinan kysyntään. Yhteiset yritykset kiinalaisten ja ulkomaalaisten välillä voivat tuottaa nopeasti kustannustehokkaita cleantech-tuotteita.
Paneelikeskustelu kruunasi seminaaripäivän. Yritysosallistujat puhuivat avoimesti kokemuksistaan Kiinassa.
Mukana olivat toimitusjohtaja Jussi Nykänen GreenStream Networkistä, Mika Halttunen Halton Oy:stä, Vesa Mäkipää Lifa Airista, Hannu Jokinen Molok Oy:stä ja Dag Sandås Switchistä.
Yritykset kertoivat toimivansa hyvin eri liiketoimintamalleilla Kiinassa. Yhdellä on ”joint venture” -kumppanuus kiinalaisten kanssa, toinen myy Kiinaan länsimaisten arvoketjujen kautta, kolmas harrastaa suoramyyntiä ja jakelijan kautta työskentelyä, neljäs taas muodostaa teollisia konsortioita ja lisäksi antaa rahoitusta.
Beautiful Beijing- ohjelman tavoitteena on ratkaista Kiinan cleantech-haasteita suomalaisten ja kiinalaisten yritysten välisellä yhteistyöllä. Ohjelman avulla tuodaan yrityksille markkinatietoa Kiinan liiketoimintamahdollisuuksista.
Irma Ylikangas