Kumijalasta kengäksi – Lenkki Oy tekee käytetyistä renkaista kengänpohjia

Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko esittelee Suomessa renkaasta valmistettua uusioraaka-ainetta. "Käyttämällä Suomessa valmistettua uusioraaka-ainetta voimme pienentää sekä raaka-aineen valmistamisesta että kuljettamisesta syntyviä päästöjä”, Mäkilouko sanoo.
Facebooktwitterlinkedin

Kengänpohjiin ja -osiin erikoistuneen kankaanpääläisyrityksen hyödyntämä uusioraaka-aine on peräisin Nokian Renkaiden käytöstä poistuneista renkaista.

Vanhat renkaat kerää ja jalostaa kumijauheeksi Suomen Rengaskierrätys Oy.

“Haluamme kehittää vastuullista tuotantoa”, taustoittaa Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko.

Suomen Rengaskierrätys ja sen tutkimuskumppani Apila Oy ovat onnistuneet kehitystyössään. Lopen renkaankierrätyslaitoksella käsitellystä materiaalista on jalostettu uusioraaka-aine, joka sopii ruiskuvaluun ja keventää tuotannon hiilijälkeä.

Lenkki käyttää ruiskuvaluseosta, josta rengasjauhetta on noin kolmannes. Se korvaa uusiutumattomista öljypohjaisista raaka-aineista valmistettua termoplastista elastomeeriä.

Alkuvaiheessa yritys hyödyntää uusioraaka-aineen ulkoilu- ja kävelykenkien pohjissa.

Rengas tekee kengänpohjasta kestävän

Ennen rengasjauheen käyttöönottoa Lenkissä mietittiin, kuinka uusioraaka-aine istuu vakiintuneisiin tuotantotapoihin.

“Suomen Rengaskierrätys ja sen tutkimuskumppani Apila Oy olivat kuitenkin tehneet niin hyvän pohjatyön ja testanneet sen soveltuvuutta ruiskuvaluun, että oli helppoa lähteä kokeilemaan”, Mäkilouko kertoo.

Lenkki testasi uutta raaka-ainetta laboratoriossaan monipuolisesti myös itse ja toteutti muun muassa THL:n kaksivaiheisen työturvallisuustestin.

Uusioraaka-aine osoittautui turvalliseksi ja toimivaksi. Kengänpohjan taivutuskestävyys ja uv-säteilyn kestävyys jopa parantuivat entisestä.

Lenkki Oy:n tuotekehityksestä ja -suunnittelusta vastaava Juha Alitalo ja toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko ovat päättäneet viedä vanhat renkaat jalan alle.
Lenkki Oy:n tuotekehityksestä ja -suunnittelusta vastaava Juha Alitalo ja toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko ovat päättäneet viedä vanhat renkaat jalan alle. Kuva: Lenkki Oy.

Asiakkaat edellyttävät uusiomateriaaleja

Lenkki on jo aiemmin hyödyntänyt valmistuksessaan esimerkiksi tekstiili- ja nahkateollisuuden prosessijätteitä. Kierrätysmateriaalien osuudet ilmoitetaan tuotetiedoissa.

“Yhä useammin asiakkaamme kysyvät uusiomateriaaleista ja myös edellyttävät niiden käyttöä ja hyvä niin”, Mäkilouko sanoo.

Toimitusjohtaja uskoo, että niin kuluttajien kuin kansallisen ja EU-tason lainsäädännön vaatimukset käytettävistä raaka-aineista vain kiristyvät.

“Tavoitteenamme on kasvaa kiertotalouskonseptilla ja vientiin sopivilla tuotteilla Euroopan alueella. Tietääksemme muut eivät hyödynnä rengasta samalla tavalla kuin me.”

Lenkki Oy:n asiakkaita ovat kotimaiset jalkinevalmistajat ja Puolustusvoimat. Kansainvälisille markkinoille menee vajaa kolmasosa tuotannosta.

Lisäarvoa suomalaiseen kiertotalouteen

Suomen Rengaskierrätys käsittelee Nokian Renkaiden tuotteet ja muutkin käytetyt renkaat kierrätyslaitoksessaan Lopella.

Laitos prosessoi vuosittain noin 20 000 tonnia renkaita kumijauheeksi ja -rouheeksi muovi- ja kumiteollisuuden uusiokäyttöön.

“Kengänpohja on hyvä esimerkki siitä, kuinka vanhasta renkaasta voidaan valmistaa aivan uusia tuotteita ja luoda lisäarvoa suomalaiseen kiertotalouteen”, sanoo Suomen Rengaskierrätyksen toimitusjohtaja Risto Tuominen.

Teksti: Päivi Ikonen ja Elina Saarinen, Uusiouutiset-lehti ja Kemiamedia.fi

Kuvat: Lenkki Oy. Lenkki Oy:n tuotekehityksestä ja -suunnittelusta vastaava Juha Alitalo ja toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko ovat päättäneet viedä vanhat renkaat jalan alle.

Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko esittelee Suomessa renkaasta valmistettua uusioraaka-ainetta. ”Käyttämällä Suomessa valmistettua uusioraaka-ainetta voimme pienentää sekä raaka-aineen valmistamisesta että kuljettamisesta syntyviä päästöjä”, Mäkilouko sanoo.

Facebooktwitterlinkedin