Puupakkauksista lastulevyä onnistuneessa pilotissa – Keskon ja Koskisen yhteistyö vähentää energiaksi päätyvää puujätettä

Kuva: Koskisen. Kuormalavojen kierrätys lastulevyn raaka-aineeksi on kaivattu kierrätyskohde puupakkauksille kuten käytöstä poistuville kuormalavoille.
Facebooktwitterlinkedin

Kesko ja Koskisen Oyj ovat pilotoineet prosessia, jossa käytöstä poistuvia puupakkauksia kuten kuormalavoja käytetään lastulevyn raaka-aineena.

Pilotti toteutettiin kevään aikana Koskisen Järvelän lastulevytehtaalla.

Raaka-aine on peräisin Keskoon kuuluvan talotekniikkatukku Onnisen Hyvinkäällä sijaitsevan keskusvaraston toiminnasta.

Kesko kutsuu ratkaisua tiedotteessaan läpimurroksi puupakkausten kierrätyksessä Suomessa.

Nostaa kierrätysastetta

Puujätteelle ei ole juuri ollut kierrätysratkaisuja Suomessa, vaan valtaosa puujätteestä on päätynyt poltettavaksi ja energiakäyttöön.

Puujätteen ja puupakkausten kierrätystä on kohennettava, mikäli Suomi mielii päästä pakkausjätteen kierrätystavoitteisiin sekä kasvattaa rakennus- ja purkujätteen kierrätystä.

”Kyseessä olevan ratkaisun myötä Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan jätteiden kierrätysaste nousee merkittävästi”, sanoo Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialan hankinta- ja vastuullisuusjohtaja Antti Auvinen.

Rekkalastillinen kierrätysmateriaalia päivässä

Kierrätettyä materiaalia sisältävien lastulevyjen tuotekehityksen ehdottomana lähtökohtana on ollut se, että kierrätysmateriaalista valmistetun tuotteen on oltava yhtä laadukasta ja puhdasta kuin neitseellisestä puusta valmistettu tuote.

Valmiissa tuotteessa kierrätetyn materiaalin osuus on muutamia prosentteja, mutta Koskisen arvioi pystyvänsä hyödyntämään tuotannossa merkittävän määrän, noin rekkalastillisen kierrätysmateriaalia päivässä.

”Kierrätysmateriaalin lisääminen lastulevytuotteissamme on yksi vastuullisuustavoitteistamme. Pilotin aikana kehitetyn puhdistusprosessin lopputulemana meillä on esimerkillinen kiertotaloustuote, joka ei ominaisuuksiltaan poikkea neitseellisestä purusta ja hakkeesta valmistetusta lastulevystä. Tuotteen laatuominaisuuksien säilyttäminen oli yksi pilotin tavoitteista. On ollut hienoa olla mukana edistämässä konkreettisia kiertotalousratkaisuja”, sanoo Koskisen levyteollisuuden johtaja Tom-Peter Helenius.

Taloudellisesti kannattava arvoketju

Jatkossa kierrätettyä materiaalia sisältäviä Koskisen lastulevyjä on myynnissä ainakin K-Raudoissa.

Tavoitteena on, että pilotoitu toimintatapa muuttuu säännölliseksi tuotannoksi kesän 2025 aikana.

Kuva: Koskisen. Lastulevyssä käytetään toistaiseksi kierrätysraaka-aineitta vain muutamia prosentteja, mutta käyttökohde on merkittävä avaus uusiopuun kierrätyksessä.
Kuva: Koskisen. Lastulevyssä käytetään toistaiseksi kierrätysraaka-aineitta vain muutamia prosentteja, mutta käyttökohde on merkittävä avaus uusiopuun kierrätyksessä.

”Nyt pilotoimamme ratkaisu on Suomessa uusi ja poikkeuksellinen. Tietääksemme Suomessa ei tällä hetkellä ole myöskään vireillä muita hankkeita, joissa käytöstä poistuvaa puuta saataisiin teollisessa mittakaavassa hyödynnettyä uuden tuotteen raaka-aineena. Pilotin tulokset osoittavat, että toiminnasta on mahdollista saada taloudellisesti kannattavaa ja lisäarvoa tuottavaa molemmille yrityksille”, Keskon Auvinen ja Koskisen Helenius kertovat.

Onninen on teknisen tukkukaupan ja K-Rauta rautakaupan markkinajohtajia Suomessa. Koskisen on ainoa lastulevyn valmistaja Suomessa.

Teksti: Uusiouutisten toimitus

Kuva: Koskisen. Kuormalavojen kierrätys lastulevyn raaka-aineeksi on kaivattu kierrätyskohde puupakkauksille kuten käytöstä poistuville kuormalavoille.

Facebooktwitterlinkedin
Uusiouutiset
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.