Kekseliäs kengänpohja voitti ensimmäisen Kestävät innovaatiot -kisan

Kuva: Annamaija Mäkilouko on päässyt testaamaan uuden kierrätyskengänpohjan pakkaskestävyyttä tänä talvena omin jaloin. Lenkki Oy voitti Kestävät innovaatiot -kilpailun Messukeskuksessa Helsingissä 13. maaliskuuta.
Facebooktwitterlinkedin

Kankaanpääläisen Lenkki Oy:n toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko asteli pitchauslavalle erityisillä kengillä PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic -tapahtuman Kestävät innovaatiot -kilpailun finaalissa keskiviikkona 13.3.2024.

Kenkien pohjat on nimittäin valmistettu uraauurtavasta materiaalista: käytöstä poistetuista autonrenkaista jalostetusta kumista.

Kestävät innovaatiot -kilpailu järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Kisaan osallistui kaikkiaan kaksikymmentä pakkaamisen, elintarvike- ja muoviteollisuuden tuotetta ja palvelua.

Näistä kolme eteni kisan finaaliin ja pääsi pitchaamaan innovaationsa messuyleisölle ja tuomaristolle.

Voittajaksi kukitettu Lenkki Oy kuittasi Suomen Messusäätiön lahjoittaman viiden tuhannen euron palkinnon.

Autonrengaskumille uusiokäyttöä kengänpohjina

50-vuotisjuhlaansa viettävä Lenkki Oy kehitti ELT+ by Solepex -kengänpohjamateriaalin viime vuonna yhteistyössä Suomen Rengaskierrätyksen kanssa, joka avasi uudenlaisen kierrätyslaitoksen Lopelle vuosi sitten.

Tuotteessa 30 prosenttia termoplastisesta elastomeerista on korvattu uusiomateriaalilla.

Innovaatiota käytetään tällä hetkellä kengänpohjissa, mutta samasta raaka-aineesta ja samalla menetelmällä voidaan valmistaa muitakin tuotteita. Innovaatiolla lisätään myös rengastuottajien ja maahantuojien lakisääteistä velvoitetta uudelleen käyttää käytöstä poistettuja renkaita.

Innovaatio korvaa neitseellisiä, öljypohjaisia raaka-aineita. Materiaaleissa ja kuljetuksessa voi saavuttaa 46 prosentin hiilidioksidipäästöjen vähennyksen.

”Innovaatio lisää myös Suomen huoltovarmuutta, kun emme ole yhtä riippuvaisia Suomeen tuoduista raaka-aineista”, Mäkilouko huomautti.

Tuomaristo kiitti innovaation vaikuttavuutta ja korkeaa jalostusarvoa sekä sitä, että innovaatio soveltuu kuluttajatuotteeseen.

Innovaatio on mahdollista ottaa nopeasti tuotantoon. Mäkilouko aikookin seuraavaksi kontaktoida brändinomistajia.

Lenkin Kankaanpään-tehdas voisi valmistaa pohjia ja komponentteja kaikkiaan kolmeen tuhanteen kenkäpariin viikossa. Kapasiteettia on mahdollista jopa kolminkertaistaa.

”Annetaan kuluttajille mahdollisuus uusiokäyttää käytöstä poistettuja renkaita laittamalla ne jalan alle!”

Ei mustetta, ei tarroja – vain valoa

Kisan toinen finalisti, kempeleläinen Cajo Technologies Oy, on keksinyt tavan tehdä kartonki-, pahvi- ja biopohjaisiin pakkauksiin tuotemerkinnät kestävästi, ympäristöystävällisesti ja luonnonmukaisesti.

Menetelmällä korvataan esimerkiksi mustesuihku-, printti- ja tarramerkinnät laserteknologiaan pohjautuvalla menetelmällä. Menetelmälle haetaan patenttia.

”Laser on lisäaineeton tuotemerkintäteknologia. Pakkauksesta voidaan jättää pois tarrat ja muste, mikä helpottaa kierrätettävyyttä, pienentää hiilijalanjälkeä sekä lisää tuottavuutta ja tehokkuutta valmistusprosesseihin”, kiteytti Cajo Technologiesin liiketoiminnan kehityspäällikkö Janne Mäkelä pitchatessaan Cajo MakeBright-lasermerkintäteknologiaa.

Uima-altaallisia mustetta säästyy

Pakkausten tuote- ja jäljitettävyysmerkintävaatimukset kasvavat jatkuvasti uuden regulaation myötä. Merkinnän on kestettävä luotettavasti näkyvillä läpi kuljetusketjun ja halki elinkaaren aina kierrätysvaiheeseen saakka.

Tuomaristo kiittelikin Cajon kokonaan uudenlaista tuotemerkintätekniikkaa, joka mahdollistaa joustavan tavan tehdä merkintöjä materiaalinkäyttöä vähentäen.

Mäkelä kertoo, että menetelmä on saanut innostuneen vastaanoton markkinoilla. Menetelmä paitsi tukee yhtiöiden vastuullisuustavoitteita, se parantaa myös tuottavuutta ja kannattavuutta.

Esimerkiksi Pepsico on ottanut menetelmän käyttöön tukkupakkauksissaan.

”He ovat laskeneet, että jos he ottavat tämän käyttöön kaikilla laitoksillaan, pakkauslinjastoilla jää käyttämättä useampi olympia-altaallinen mustetta”, Mäkelä sanoo.

Muovipussi pois pahvilaatikosta

”Tämä on ihan tavallinen pahvilaatikko, mutta oikeasti tämä on iso innovaatio.”

Näin sanoi Lantmännen Unibake Finlandin pakkauskehitysjohtaja Riikka Salokannel kainalossaan vihreillä merkinnöillä varustettu pahvilaatikko.

Pitchauslavalla hänen vieressään Lantmännenin vastuullisuusasiantuntija Jenna Suominen havainnollisti, mistä innovaatiossa on kyse: Hän otti pahvilaatikosta sisämuovipussin ja heitti sen pois.

Sisäpussia ei nimittäin enää tarvita pakastettujen, kokonaisten leipätuotteiden pakkaamisessa, sillä aaltopahvilaatikon sisäkerrospaperi on itsessään rasvan- ja hapenkestävä.

UPM Specialty Papers, Lantmännen Unibake Finland ja Adara Pakkaus ovat kehittäneet elintarvikekäyttöön soveltuvan, kierrätettävän pahvilaatikon, jonka sisäpinta on pakkauspaperia. Uusi kuitupohjainen pakkausratkaisu korvaa muovipussit pakastettujen leipomotuotteiden sisäpakkauksena.

Innovaatio soveltuu myös muiden pakastettujen tuotteiden pakkaamiseen. Se vähentää muovin tarvetta ja pienentää hiilidioksidipäästöjä 23 prosenttia pakkausta kohden verrattuna perinteiseen ratkaisuun.

Pitkä kehitys- ja testaustyö

Salokannel kertoo keksinnön saaneen alkunsa, kun Lantmännen tuskaili muovisista sisäpusseista johtuvien häiriöiden kanssa leipomopakasteidensa pakkauslinjastolla. Salokannel keksi ihmetellä, miksei leipäpusseista tuttua, UPM:n kehittämää erikoispaperia voisi soveltaa pahvilaatikoissakin.

”Helpommin sanottu kuin tehty!” hän huomauttaa.

Kahden vuoden kehitystyöhön mahtui monenlaisia vaiheita ja pitkällistä testausta. Viime syksynä uusi pakkausratkaisu on lanseerattu pakasteleipien pakkaamiseen Lantmännen Unibakella.

”Yksin näitä ratkaisuja ei pysty viemään eteenpäin, vaan tarvitaan yrityksiä, jotka ovat valmiita kokeilemaan ja sitoutumaan kehitystyöhön”, Salokannel kiittää kumppaneita.

Teksti ja kuvat: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti. Kuva: Annamaija Mäkilouko on päässyt testaamaan uuden kierrätyskengänpohjan pakkaskestävyyttä tänä talvena omin jaloin. Lenkki Oy voitti Kestävät innovaatiot -kilpailun Messukeskuksessa Helsingissä 13. maaliskuuta.

Facebooktwitterlinkedin