Myös lattianpäällystysalan on helpotettava kestävien valintojen tekemistä

Kuva: Unilin Finland. Unilinin yksi lattiapäällystebrändeistä on Pergo. Sen laminaatti- ja puutuotteet ovat saaneet Joutsenmerkin.
Facebooktwitterlinkedin

Lattianpäällystysalalla on iso työ edessä kuluttajien kestävien valintojen tukemisessa. Ympäristöystävällisten valintojen markkinointiviestinnässä olemme monia muita teollisuudenaloja jäljessä.

Pergo-lattiabrändin YouGovilla teettämä kyselytutkimus paljastaa, että 86 prosenttia suomalaisista pitää kestävää kehitystä ja ympäristönäkökulmia tärkeinä valitessaan uutta lattiapintaa kotiinsa.

Silti vain 28 prosenttia vastaajista on täysin varma siitä, että osaisi tehdä ympäristöperiaatteidensa mukaisen valinnan tarpeen vaatiessa.

Tutkimustulos tuo esiin sen karun tosiasian, ettei lattianpäällystysala ole onnistunut tukemaan kuluttajia kestävien valintojen tekemisessä.

Ympäristömerkkiviidakko hämmentää

Erityisesti naiset ja nuoret aikuiset ovat kuluttajista ympäristötietoisimpia ja valmiita tekemään kestäviä valintoja.

Tiedonsaanti ja tuotteiden selkeiden merkintöjen puute vaikeuttavat kuitenkin kuluttajien navigointia lattiapäällystevaihtoehtojen välillä.

Liian monen eri ympäristömerkin käyttäminen voi hämmentää kuluttajia, vaikeuttaa tuotteiden vertailua ja lisätä viherpesun tunnetta.

Ympäristösertifikaattien standardoinnin puute ja niiden korkeat kustannukset voivat myös osaltansa vaikeuttaa kestävien valintojen tekemistä.

Käytetään Joutsenmerkkiä

Joutsenmerkki on yksi tunnetuimmista ja arvostetuimmista ympäristömerkeistä Pohjoismaissa, ja miljoonat kuluttajat pitävät sitä kestävyyden ja ympäristövastuullisuuden takeena.

Haastamme lattiapäällystetoimittajat hyödyntämään vakiintuneita ympäristömerkkejä, jotka ovat riippumattoman kolmannen osapuolen sertifioimia.

Vain näin voimme aidosti vaikuttaa siihen, että suomalaisten kuluttajien olisi helpompi tehdä kestäviä valintoja – myös uutta lattiamateriaalia valitessaan.

Unilin Finlandin maajohtaja Jari Saarinen haastaa lattianpäällystysalan toimijoita käyttämään vakiintuneita ympäristömerkkejä.
Unilin Finlandin maajohtaja Jari Saarinen haastaa lattianpäällystysalan toimijoita käyttämään vakiintuneita ympäristömerkkejä.

Teksti: Jari Saarinen, Maajohtaja, Unilin Finland Oy

Kuva: Unilin Finland. Unilinin yksi lattiapäällystebrändeistä on Pergo. Sen laminaatti- ja puutuotteet ovat saaneet Joutsenmerkin.

Facebooktwitterlinkedin
Uusiouutiset
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.