Euroopan komission puheenjohtajamandaattinsa heinäkuun puolivälissä uusinut Ursula von der Leyen lupailee jatkoa kiertotaloutta, vihreää siirtymää ja ilmastotyötä edistävälle EU-politiikalle. Puheessaan…
Vanhoista autonrenkaista tehdyt kengät tulivat myyntiin – Uusioraaka-aine paransi kengänpohjan pitoa ja miltei puolitti hiilipäästöt
Suomalaiskauppojen hyllyillä on ensi kertaa myynnissä talvikenkä, jonka valmistuksessa on hyödynnetty vanhoja autonrenkaita.
Kengän pohjasta noin kolmasosa on käytetyistä renkaista tehtyä uusioraaka-ainetta.
Kun pohjan termoplastisesta elastomeeristä 30 prosenttia korvataan rengasjauheella, tuotannon ja kuljetuksen hiilidioksidipäästöt putoavat peräti 46 prosenttia.
Näin ovat laskeneet kengänpohjien valmistaja Lenkki oy ja tutkimuslaitos Satra.
”Merkittävä tulos oli iloinen yllätys, sillä aluksi mielessämme oli uusiutumattomien raaka-aineiden korvaaminen”, kertoo Lenkin toimitusjohtaja Annamaija Mäkilouko tiedotteessa.
”Kun vastuullisuusvaatimukset kiristyvät, kenkätehtaillakin on tarve hillitä hiilidioksidipäästöjään, ja uusioraaka-aineemme tukee niitä tavoitteissaan.”
Pitkän kehitystyön tulosta
Käytetyt Nokian talvirenkaat on jalostanut uusioraaka-aineeksi Suomen Rengaskierrätys oy Lopella toimivassa kiertotalouslaitoksessaan.
”On todella hienoa ja palkitsevaa nähdä valmiit kengät nyt kenkäkaupan hyllyssä, sillä lähdimme tekemään tuotekehitystä teollisessa mittakaavassa puhtaalta pöydältä”, sanoo Rengaskierrätyksen toimitusjohtaja Risto Tuominen.
Lenkki ja Rengaskierrätys aloittivat tuotekehitystyönsä rengaskumin hyödyntämiseksi kesällä 2022. Ensimmäiset pohjat valmistuivat Lenkin Kankaanpään-tehtaassa alkuvuodesta 2023.
Työ palkittiin seuraavana vuonna, kun keksintö nappasi ykkössijan keväällä 2024 järjestetyssä historian ensimmäisessä Kestävät innovaatiot -kilpailussa.
Vastuullisuus arvossa mutta laatu ratkaisee
”Monelle asiakkaallemme vastuullisesti tuotetut raaka-aineet ovat jo tärkeitä”, kertoo kauppias Susanna Äimälä Humppilan Kenkämaailmasta.
Kun Äimälä otti rengaspohjakengät kaupan valikoimaan, hän katsoi silti myös laatua, monille sopivaa leveää lestiä ja sitä, että pohja on pitävän näköinen.
”Juuri laatukriteerit ovat tärkeä kysymys, kun yhä useammalla teollisuudenalalla etsitään kiertotaloudesta korvaajia fossiilisille raaka-aineille”, Annamaija Mäkilouko sanoo.
Kierrätysraaka-aineen on hänen mukaansa kyettävä vähintään pitämään tuotteen entinen laatu. Rengasjauhe on tuottanut positiivisen yllätyksen.
”Kengänpohjassa kestävyys- ja pito-ominaisuudet ovat jopa hieman parantuneet, kun olemme sekoittaneet mukaan renkaasta valmistettua uusioraaka-ainetta.”
Teksti: Päivi Ikonen/ Kemiamedia.fi
Kuva: Suomen Rengaskierrätys. Kenkäkauppias Susanna Äimälä esittelee kenkiä, joiden pohjan materiaalista liki kolmannes on autonrenkaista tehtyä uusioraaka-ainetta.