Sama vaate kestää jopa seitsemän lapsen käytössä, lika lähtee pyyhkäisemällä, kierrätyskuitua yli puolet… – Kiertotalous on vaatebrändi Reiman ytimessä

Kuvat: Reima. Reima on tunnettu lastenvaatteistaan, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.
Facebooktwitterlinkedin

(Tilaajille.) Vaatebrändi Reiman tarina alkoi armeijakankaiden uudelleenkäytöstä pula-aikana 80 vuotta sitten. Kestävyys ja uudelleenkäyttö ovat säilyneet brändin ytimessä siitä lähtien. Tänä syksynä luvassa on uudistettu Reima Rescue -kiertotalouspalvelu.

Naisten työvaatteita armeijan lumipuvuista. Miehille haalareita telttakankaista.

Kun Reima perusti ensimmäisen tehtaansa Kankaanpäähän vuonna 1944, oli pula-aika, ja kaikki liikenevä tekstiilimateriaali oli käytettävä taiten hyödyksi.

Yritys alkoi pian valmistaa vaatteita koko perheelle ja keskittyi erityisesti lastenvaatteisiin.

Kuva: Auran Kuva Oy. Reima on pohjannut toimintansa kiertotalouteen ja kestävyyteen jo 80 vuotta.

1960- ja 1970-luvuilla Reima tuli tunnetuksi polyamidipintaisesta Entstex-kankaasta valmistetuista lastenvaatteista, jotka kestivät yhä uusien sukupolvien leikit ja hylkivät vettä. Sama vaate periytyi vuorollaan aina uuden sisaruksen tai serkun käyttöön.

Niukkuudessa nohevasti

”Reiman johtotähti läpi historian on ollut tehdä kestäviä vaatteita”, kiteyttää Reiman viestintäpäällikkö Riika Paakkunainen, ja jatkaa:

”Me suomalaiset emme itse tajuakaan, kuinka uniikki ja hieno taito meillä on. Uudelleenkäyttö on meillä verissä. Sitä pitäisi nostaa ja viedä maailmalle, kuten saunaa ja äitiyspakkausta.”

Uudelleenkäyttö on 80-vuotisjuhlavuottaan viettävän Reiman DNA:ssa. Jotta vaate kestää käytössä yhä uudelleen, se edellyttää, että se on tehty huolella.

”Reimalle kiertotalous on ihan oleellinen kilpailutekijä. Meidän brändilupauksemme on aina ollut tarjota kestäviä ja laadukkaita lastenvaatteita aktiiviseen meininkiin”, asiakaskokemusjohtaja Johanna Sarviharju korostaa.

Vettä säästyy

Kiertotaloudellisuus näkyy Reiman toiminnassa ekologisesta tuotesuunnittelusta alkaen.

Kun vaate suunnitellaan pitkäikäiseksi, materiaalien on oltava laadukkaita.

Kankaiden tuotekehitystä tehdään yhteistyössä kumppanien ja kangastoimittajien kanssa. Hankauslujuus, vedenpitävyys ja lianhylkivyys on saatava vaaditulle tasolle ilman haitallisia PFAS-kemikaaleja.

Reima suosii yhteistyökumppaneita, joilla on käytössä ympäristövaikutuksia, terveyttä ja tuotannon turvallisuutta seuraava bluesign®-järjestelmä.

Helppohoitoisuus pienentää vaatteen käytön aikaisia ympäristövaikutuksia.

”Vettä säästyy, kun haalarit voi pyyhkiä kostealla rätillä sen sijaan, että vaatetta pyöritettäisiin tunti 60-asteisessa vedessä pesukoneessa”, Sarviharju muistuttaa.

Kierrätyskuiduilla päästösäästöjä

Kierrätyskuidut ovat osa kiertotaloustyötä.

Reima otti ensimmäiset kierrätetystä polyesteristä valmistetut housut valikoimiinsa viitisen vuotta sitten.

Nyt kierrätetyn kuidun osuus on jo enemmän kuin puolet kaikesta tekstiilikuidusta, ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa.

Reiman viestintäpäällikkö Riika Paakkunainen.
Reiman viestintäpäällikkö Riika Paakkunainen.

”Joissain tuotteissa kierrätyskuidun osuus on jopa sata prosenttia. Lisäksi kuidut ovat aivan yhtä kestäviä tai jopa ominaisuuksiltaan parempia kuin neitseelliset kuidut”, Paakkunainen kertoo.

Viime syksynä Reima toteutti kierrätyskuituhupparipilotin kotimaisen Infinited Fiber Companyn kanssa. Reima on myös testannut laboratoriossa tuotteiden kemiallista kierrätystä. Kokeilun perusteella olisi teknisesti aivan mahdollista sulattaa monomateriaalituote ja kierrättää se takaisin polyesteriksi.

Reima oli ensimmäinen suomalainen vaatealan yritys, joka sitoutui Science Based Targets -päästövähennysaloitteeseen vuonna 2022.

Kierrätyskuitujen käyttö auttaa Reimaa vähentämään tuotannon hiilidioksidipäästöjä. 66 prosenttia yrityksen päästöistä syntyy nimenomaan materiaaleista.

Käytetylle standardi?

Reima on toteuttanut vuosien varrella useita kokeiluja, joilla uudelleenkäyttöä voisi helpottaa.

”Käytettyjen vaatteiden kauppaan liittyy kysymyksiä, jotka ovat haastavia vastata. Kuten että millaisin ehdoin vaatteen voisi palauttaa. Tai kuinka standardoida käytetyn vaatteen kuntotaso?”, Sarviharju muistuttaa.

Suomessa Reima on tehnyt pitkään yhteistyötä secondhandiin erikoistuneen Emmy-verkkokaupan kanssa.

Ruotsissa Reiman käytettyjä vaatteita voi ostaa tai vuokrata esimerkiksi Hyber-alustan kautta.

”Olemme saaneet heiltä tietoa, että he vuokraavat yhden Reima-tuotteen keskimäärin seitsemälle eri lapselle. Se on hurja luku”, Paakkunainen kertoo.

Huhtikuussa Reima valittiin Sitran listalle, jolle nostettiin 30 eurooppalaista kiertotalouden edelläkävijää. Reima pääsi listalle yhteistyökumppaninsa FabPatch Oy:n kanssa.

Investointeja brändiarvoon

Reima on kautta historiansa vienyt tuotteitaan itänaapuriin. Neuvostoliiton-kauppa pelasti yrityksen taloudellisista vaikeuksista 1980-luvulla.

Ukrainan hyökkäyssodan käynnistäneen Venäjän kanssa bisnes ei kuitenkaan enää tulee kuuloon.

”Kun poistuimme Venäjältä, se teki ison loven meidän liikevaihtoomme”, Paakkunainen myöntää.

Yritys on kuitenkin onnistunut kasvamaan muilla markkina-alueilla. Etenkin Yhdysvallat vetävät hyvin, samoin Saksa ja Puola.

Paakkunainen toivoo valtiovallalta huomiota ja tukea kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Hän muistuttaa, että brändin rakentaminenkin on investointi. Suomessa investoiminen tarkoittaa usein investointeja laitoksiin tai seiniin, ja brändiarvoon sijoittaminen unohtuu.

”Mihin tekstiilialaa meillä johdetaan? Tyydytäänkö siihen, että Suomi tuottaa selluteollisuuden tavoin uusiokuitua, jonka sitten joku muu jossain kutoo, kehrää ja valmistaa?”

Asiakaskokemusjohtaja Johanna Sarviharju.
Asiakaskokemusjohtaja Johanna Sarviharju.

Reima Rescue uudistuu

Uudelleenkäytön verkkokaupan liiketoimintamalli ja logistiikka poikkeavat vaatealan perinteisistä malleista.

Reiman asiakaskokemusjohtaja Johanna Sarviharjun mukaan haasteita tuo se, että uudelleenkäyttömarkkinat ovat tällä hetkellä hyvin sirpaleiset. Erilaisia toimijoita on paljon ja suuri osa uudelleenmyynnissä tapahtuu sosiaalisen median alustoilla ja vertaiskaupassa.

Reimalla on sovelluspohjainen Reima Rescue -palvelukokonaisuus, joka auttaa asiakasta pidentämään vaatteiden käyttöikää. Siihen kuuluu uudelleenmyyntiä ja -käyttöä helpottava Reima Resell sekä vaatteiden korjauspalvelua tarjoavan Menddien kanssa tuotettu Reima Repair -palvelu.

Tällä hetkellä palvelulla on vasta joitakin satoja lojaaleja käyttäjiä, mutta Reima haluaisi kasvattaa tätä osaa liiketoiminnastaan. Siksi yhtiö suunnittelee Reima Rescue -palvelukonseptin uudistamista.

Tähän liittyy myös kehitystyö digitaalisen tuotepassin parissa.

Sen lisäksi, että vaate kiertäisi monelle käyttäjälle, Reima miettii myös sitä, kuinka yksi käyttäjä voisi pitää vaatetta mahdollisimman pitkään ja useita käyttökertoja. Tärkeitä ovat käytön aikainen ylläpito, huolto ja korjaus.

”Tarkoituksena on integroida uudelleenmyynti omaan verkkokauppaamme. Tätä selvitämme tämän vuoden aikana yhteistyössä Business Finlandin kanssa”, Sarviharju kertoo.

”Mietimme, miten saisimme tästä kannattavaa liiketoimintaa. Käymme läpi erilaisia liiketoimintamalleja kumppaneidemme kanssa, jotta voisimme syksyllä lanseerata toimivan palvelukonseptin”, hän aikatauluttaa.

Teksti: Elina Saarinen/ Uusiouutiset-lehti

Kuvat: Reima. Reima on tunnettu lastenvaatteistaan, jotka kestävät sukupolvelta toiselle.

Facebooktwitterlinkedin