Hävikkihyppy palkittiin: Code Ananas auttaa luomaan ruokalistan jääkaapista jo löytyvistä raaka-aineista

Kuva: Ilo Bruun. Kuvassa Hävikkihyppy-haasteen voittajat Sami Ahonen, Tekla Wannas ja Jasmin Heikkilä.
Facebooktwitterlinkedin

Mitä sitä laittaisi tänään ruoaksi? Täytyykö lähteä kauppaan, vai osaisiko sitä loihtia jotain siitä, mitä jääkaapista jo löytyy?

Suomalainen start-up Code Ananas auttaa kotitalouksia vähentämään ruokahävikkiä ja säästämään rahaa mobiilisovelluksen avulla.

Ei muuta kuin valokuva jääkaapin sisällöstä ja ostoskuitista. Tekoälyyn pohjautuva sovellus analysoi kuvat ja luo niiden perusteella viikon ruokalistan sekä optimoidun ostoslistan.

Code Ananas varmistaa, että jo hankitut ruoka-aineet eivät päädy roskiin vaan tulevat käytetyksi. Näin kaupasta tulee ostettua vain tarpeelliset hankinnat.

Rahaa ja päästöjä säästyy

Mobiilisovellus vinkkaa myös käyttämään jääkaapin antimia vanhenemisjärjestyksessä. Tämä kaikki vähentää hävikiksi päätyvän ruoan määrää ja auttaa säästämään myös rahaa.

Sovellus myös seuraa hävikin hallintaa ja näyttää euromääräisen säästön sekä hiilijalanjäljen pienenemisen.

Start-up-yrittäjät kertovat, että sovelluksen ideana on helpottaa arjen ruokahuoltoa. Mobiilisovellus alkaa ajan myötä toimia kuin ruokasirkuksen tirehtööri, joka säästää aikaa, vaivaa, rahaa ja resursseja.

“Code Ananakselle ruokahävikin vähentäminen on tärkeää sekä kuluttajien sujuvan arjen että resurssiviisauden näkökulmasta. Haluamme auttaa sovelluksen ensivaiheessa erityisesti perheitä ennaltaehkäisemään ruokahävikin syntyä ja hallitsemaan ruokaan liittyvää arkea kokonaisvaltaisesti ja helposti dataa hyödyntämällä”, sanovat Code Ananaksen perustajat Jasmin Heikkilä ja Tekla Wannas.

Voitto Hävikkihyppy-haasteessa

Code Ananas palkittiin äskettäin Kuluttajaliiton ja Motiva Servicesin Hävikkihyppy-hankkeessa järjestetyssä Innovaatiohaasteessa.

Hävikkihyppy-hanke haastoi yritykset kehittämään uusia hävikkiratkaisuja kuluttajien avuksi kotikeittiöihin. Innovaatiohaaste huipentui demopäivään 7.5.2025. Siellä yritykset esittelivät innovaationsa sekä suunnitelmansa niiden pilotointiin tuomaristolle ja tilaisuuden vieraille.

Code Ananaksen yrittäjien tavoitteena on rakentaa skaalautuva malli, joka vähentää kuluttajien ruokahävikkiä paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti.

”Näemme ruokahävikissä myös merkittävän liiketoimintapotentiaalin: kuluttajille tarjoamme helppoutta ja säästöjä, ruokabrändeille ja vähittäiskaupalle uutta dataa ja tapoja tavoittaa kuluttajat fiksusti”, Heikkilä ja Wannas sanovat.

Satokausi-sovellukselle suitsutusta

Toinen Hävikkihypyn innovaatiohaasteessa palkittu liiketoimintakonsepti on Satokausikalenterin uusi Satokausi-sovellus.

Satokausi-sovellus on kotien markkinapaikka, jossa ylimääräiset sesongin raaka-aineet voivat löytää uuden kodin.

Sovellus yhdistää vuodesta 2014 alkaen julkaistun Satokausikalenterin® ja Satokausi®-kartan sisällöt kokonaisuudeksi, joka tekee sesonkikasvisten, marjojen ja sienten hyödyntämisestä arjessa helpompaa ja saavutettavampaa.

Sovellus yhdistää teknologian, kuluttajaymmärryksen, ravitsemustiedon ja metsäbiologian

Heinäkuussa 2024 lanseerattu Satokausi-kartta oli ensimmäinen kuluttajille suunnattu karttasovellus, joka näytti mustikoiden, puolukoiden ja herkkutattien todennäköisimmät esiintymisalueet.

Uudessa sovelluksessa yhdistyvät käyttäjien toivomat ominaisuudet Satokausi-kartasta ja Satokausikalenterista sekä Kotona-yhteistyön myötä kasvavasta reseptipankista.

A-lehdet-konserniin kuuluvan Satokausi Median liiketoiminta perustuu Satokausi-dataan, joka pitää sisällään yli 200 kuukausittaisen kasviksen kotimaiset ja ulkomaiset sesongit tunnistekuvineen sekä niiden säilytys- ja käsittelyvinkit.

”Satokausi-sovelluksessa kuluttajaymmärrys, ravitsemustieto, metsäbiologia ja teknologia yhdistyvät merkitykselliseksi palveluksi, joka tarjoaa arjen keinoja hyvinvointiin”, sanoo A-lehdet-konsernin toimitusjohtaja Heli Arantola.

”Satokauden ratkaisu integroituu hienosti heidän jo laajasti käytössä olevaan sovellukseensa, jonka avulla luodaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia kuluttajien väliseen ylijäämäruoan jakamiseen”, perustelee tuomariston puheenjohtaja, Kuluttajaliiton hankevastaava Jenni Vainioranta.

Demopäivän jälkeen voittajat lähtevät toteuttamaan pilottejaan pilottisuunnitelmiensa mukaisesti. Voittajien käytettäväksi annetaan pilotointitukea, jota maksetaan toteutuneiden kulujen, kuten materiaali- ja palveluhankintojen, perusteella.

”Hävikkihyppy-hankkeen innovaatiohaaste osui meillä tosi hyvään saumaan ja auttoi meitä pohtimaan laajemmin kestävää ruokakultuuria sellaisesta näkökulmasta, jota emme ehkä olisi itse hoksanneet”, Satokausi Median product manager Sami Ahonen sanoo.

Hävikkihyppy-hankkeen innovaatiohaaste käynnistyi tammikuussa 2025.

Haasteessa kisasivat Code Ananaksen ja Satokausikalenterin lisäksi Kauppavalmennus, Wastebook, CoReorient ja Ekokumppanit.

Teksti: Uusiouutisten toimitus

Kuva: Ilo Bruun. Kuvassa Hävikkihyppy-haasteen voittajat Sami Ahonen, Tekla Wannas ja Jasmin Heikkilä.

Facebooktwitterlinkedin
Uusiouutiset
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen.